Ruimtewagens zijn nieuw behoorlijk aan de prijs, maar tweedehands komen dit soort functionele gezinsauto’s inmiddels binnen het bereik van een steeds bredere groep kopers. Wat valt er te halen voor maximaal tien mille?

Ford C-Max (2010 – heden)

Ford C-Max


Voor dit soort bedragen kun je kiezen uit het huidige en het vorige model van de Ford C-Max. Wij gaan voor de meest moderne. Achter het stuur ervaar je een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Van de MPV’s op deze pagina biedt de C-Max de minste bagageruimte. De auto is er ook als zevenzitter en luistert dan naar de typenaam Grand C-Max. Voor zo’n uitvoering betaal je iets meer. In de dagelijkse praktijk is de 1.6 liter benzineversie voldoende krachtig; het brandstofverbruik ligt rond de 1 op 12. Via gaspedaal.nl vinden we er eentje met deze motorisering (2011, 107.000 km) bij een autobedrijf in Stroe. Het prijskaartje bedraagt € 9.900.

Oordeel van de Wegenwacht

Wanneer een C-Max zijn sleutel niet herkent, komt dat door een losse massakabel tussen de accu en de carrosserie. In de voetenruimte van de voorpassagier zit een computer verborgen. Als daar een keer per ongeluk tegenaan wordt geschopt, kunnen allerhande elektronische storingen optreden. In de regel is het een kwestie van een losliggende stekker.

Opel Zafira (2005 – 2011)

Opel Zafira


Met dit budget kom je terecht bij de laatste Zafira’s van de tweede generatie. Dat zorgt voor een lekker breed aanbod, waarbij je desgewenst nog geld overhoudt ook. Deze Opel heeft als sterk pluspunt dat het standaard een zevenzitter is. Op de weg voelt dit als een grote, zware auto. Mede door de hoge zit achter het stuur krijg je echt een ‘busjesgevoel’. Desondanks verbruikt hij niet noemenswaardig veel meer dan de Ford. Tenminste, zolang je kiest voor de 1.6-liter benzinemotor. Die presteert mondjesmaat, maar de sterkere 1.8-versie is juist weer erg dorstig. Bij een autobedrijf in Lisse staat een chique donkergrijze 1.6 Cosmo (2010, 101.000 km) voor € 9.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Elektronica speelt ook de Zafira parten. De elektrische stuurbekrachtiging kan zo maar uitvallen en ook de dynamo houdt er wel eens spontaan mee op. De Wegenwacht kent in die gevallen wel een noodgreep, maar uiteindelijk moet je naar de garage voor een dure reparatie. Pas op bij het wassen van de auto, want wie een stoomcleaner op de motorruimte richt, loopt het risico dat vocht en vuil in de stekkers van de centrale computer terecht komen. Dat leidt tot allerhande storingen.

Renault Scénic (2009 – 2017)

Renault Scenic


Renault geldt als de bedenker van deze autosoort. Het verplicht de Fransen om steeds voorop te blijven lopen wat het slimme ontwikkelingen aan gaat. Zo heeft dit model een speciaal spiegeltje om de kinderen op de achterbank in de gaten te houden, wemelt het aan boord van de opbergmogelijkheden en valt het interieur flexibel in te delen. Vanwege alle elektronica –de Renault heeft bijvoorbeeld geen contactsleutel, maar een sleutelkaart - en de typische locatie van de versnellingspook vraagt de Scénic wel enige gewenning. Wie zeven zitplaatsen nodig heeft, moet op zoek naar een Grand Scénic. Op gaspedaal.nl ontdekken we bij de Renault-dealer in Valkenswaard een ‘korte’ TCe 130 (2011, 106.000 km) voor € 9.950.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht kent bij de populaire Scénic diverse, vaak optredende euvels. De individuele bobines kunnen zo maar stuk gaan en per auto geregeld opnieuw. De bedrading loopt nét te strak langs de versnellingsbak, waardoor deze kan doorslijten. Dat leidt tot diverse storingen, maar ook kapotte zekeringen. Een – dure – reparatie moet in de garage plaatsvinden. Zelf een zekering vervangen is er niet bij, omdat je bijna niet bij de zekeringkast komt. Vocht en vuil kunnen eveneens tot een keur aan elektronische storingen leiden.

Ons advies

Jammer van de kleinere bagageruimte, maar onze voorkeur gaat uit naar de Ford. Moderne verschijning, rijdt erg goed en het is de betrouwbaarste auto van dit drietal.