Zoek artikelen en videos op merk
Maserati test, nieuws, prijs en meer
Maserati werd in 1914 opgericht door vijf broers: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore en Ernesto. Het logo van het merk is gebaseerd op de drietand van het Neptunes-standbeeld dat op het Piazza Maggiore in Bologna staat. Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Maserati vooral racewagens. De fabrikant won onder meer de Targa Florio in 1926 en de Indianapolis 500 in 1939 en 1940. Na de oorlog begon het merk zich meer op straatauto’s te richten. Bekende modellen zijn de 3500 GT (1957 – 1964), Ghibli (1967 – 1973), Khamsin (1974 – 1982) en de verschillende Biturbo’s (1981 – 1994). Momenteel maakt Maserati onderdeel uit van Fiat Chrysler. Het merk levert de Ghibli (2013), Quattroporte (2013), GranTurismo (2007), GranCabrio (2010) en Levante (2016).
In eerste instantie bouwden de vijf gebroeders racewagens voor het Italiaanse merk Diatto. Toen dat zich uit de racerij terugtrok, begonnen Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore en Ernesto raceauto’s onder hun eigen naam te ontwikkelen. Alfieri overleed in 1932 en de overgebleven broers deden hun aandelen in 1937 van de hand. De nieuwe eigenaar, Adolfo Orsi, verhuisde Maserati van Bologna naar Modena, waar het nog steeds gevestigd is.
Mille Miglia
Aan het einde van de jaren vijftig trok Maserati zich steeds verder terug uit de racerij. Het merk had in 1957 de Formule 1-titel binnengesleept met de 250F, maar besloot te stoppen na een aantal dodelijke ongelukken in de Mille Miglia in datzelfde jaar. De 2500 GT werd geïntroduceerd, wat de allereerste in serieproductie gebouwde Maserati ooit was. De auto werd een succes. Er werden uiteindelijk zo’n 2200 geproduceerd.
Overname door Citroën
Een jaar na de lancering van de bloedmooie Ghibli (1967) werd Maserati overgenomen door Citroën. Dat leidde tot de Citroën SM (die een Maserati-motor had) en nieuwe Italiaanse modellen met onder de kap Citroën-techniek. De oliecrisis en de recessie van 1973 hakten er helaas goed in. Citroën ging in 1974 failliet en Maserati werd een jaar later overgedaan aan een Italiaans staatsbedrijf en aan de Argentijnse zakenman Alejandro DeTomaso.
Biturbo
In de jaren tachtig bracht de Biturbo veel succes. Het was de allereerste productieauto met een V6 biturbo. Fiat nam Maserati over in 1993 en deed vijf jaar later vijftig procent van de aandelen over aan Ferrari. Dat maakte het Italiaanse merk weer succesvol met modellen als de Coupé (2001 – 2007), Quattroporte V (2003 – 2012) en GranTurismo en GranCabrio. De extreme MC12 was gebaseerd op de Ferrari Enzo.
Laatste nieuws over Maserati
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Waarom Maserati het zo slecht doet? CEO heeft simpele verklaring
-
Column: ‘Maserati mist zijn doel’
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Maserati Grecale Folgore
-
Review Maserati Grecale Folgore: de stijlvolste EV?
-
Is de krachtigste Maserati Grecale nog steeds de meest begeerlijke?
-
Marcello Gandini overleden: deze legendarische auto’s ontwierp hij
-
De nieuwe Maserati GranCabrio is beter dan ooit, maar mist toch iets