Met opgroeiende kinderen heb je nooit ruimte genoeg. Dan is het fijn om te weten dat een middenklasse MPV nauwelijks duurder is dan een normale hatchback. Zowel in aanschafprijs als qua maandlasten!

Renault Scénic (2003 – 2009)

Renault ScenicRenault Scenic


Met de eerste Scénic vond Renault dit segment uit. Veel merken kwamen met een antwoord, maar Renault bracht toen al deze tweede, nog betere generatie. De Scénic biedt niet alleen lekker veel ruimte, maar ook een boel slimme opbergplekjes. De losse stoelen achterin kunnen dusdanig worden versteld, dat je twee ruime zitplaatsen voor volwassenen overhoudt. De zit in de Scénic is hoog en hij helt wel wat over. Rustig aan op rotondes dus, om wagenziekte te voorkomen. Verder is de Renault heel comfortabel met een gemiddeld verbruik van 1 op 12. In Ulvenhout staat een prachtige beige Businessline-uitvoering met een 1.6-liter benzinemotor. De middenklasse MPV is van begin 2009, heeft maar 129.000 kilometer gereden en de vraagprijs bedraagt € 7.450.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Renault Scénic? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Ford C-Max (2003 – 2010)

Ford C-Max - Autovisie.nl - 2Ford C-Max - Autovisie.nl - 2


Los van de ruimte en het zitcomfort biedt de Ford C-Max nog twee sterke punten. Om te beginnen is het een vrijwel tijdloos model. Van een net exemplaar kunnen de buren niet schatten hoe oud die is. Typisch Ford zijn ook de erg goede rijeigenschappen. Een mooie balans tussen vering en schokdemping maakt de C-Max een van de best rijdende MPV’s in zijn klasse. De indeling van het interieur is te veranderen, maar dat is soms wel even gedoe. Zijn sterke karakter maakt een mooie C-Max relatief duur. De Ford-dealer in Elst (Gld.) heeft een zilvergrijze Futura staan met een 1.6-liter benzinemotor en een kilometerstand van 142.000 kilometer. De auto is van 2007 en kost € 7.450.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Ford C-Max? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Volkswagen Touran (2003 – 2010)

Volkswagen TouranVolkswagen Touran


Ontzettend functioneel en praktisch, maar zonder uiterlijk vertoon. Dat is de Volkswagen Touran in een notendop. De ruimtewagen is gebaseerd op de techniek van de Golf. Van binnen is de Touran al even royaal bemeten, maar ook een tikkeltje saai. De hoge zit past bij het soort auto. Vooral de stand van het stuur bepaalt dat de Touran een ‘busjesgevoel’ geeft. Er is keus uit veel motoren, maar de 1.4-liter TSI benzinemotor moet er in de Touran hard aan trekken. Dat zie je terug in het verbruik, dat ongeveer 1 op 11 bedraagt. Via www.gaspedaal.nl vinden we bij een occasionbedrijf in Heerde (Gld) zo’n 1.4 TSI uit 2007. Hij heeft 126.000 kilometer gelopen en past met een aanschafprijs van € 7.499 precies binnen ons budget.

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Volkswagen Touran? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Het ANWB-advies

De Ford C-Max. Die is ruim, rijdt goed, ziet er tijdloos uit en hij is van dit drietal het meest betrouwbaar. Naar verhouding is de Ford wel aan de prijs, maar de MPV biedt voor dat geld ook de beste tegenwaarde.

Tekst: ANWB / Bart van den Acker