Alleen oldtimers ouder dan 40 jaar komen nog in aanmerking voor het kwijtschelden van de motorrijtuigenbelasting. Logisch dus dat dit aantal in ons land toeneemt. Ook geïnteresseerd? Kies dan een klassieker waarvan er genoeg zijn. Zoals een van deze drie!

Fiat 500 (1957 – 1974)

Fiat 500Fiat 500


Wat zijn ze koddig, die 500’tjes. Probeer voordat je naar een exemplaar gaat zoeken wel eerst een flink stuk met de olijke dwergauto te rijden. Dat is nogal een ervaring, want het rijdt heel spartaans en je voelt je te midden van het andere verkeer ontzettend nietig. Een rit van honderd kilometer is echt een reis. Bovendien moet je voorzichtig schakelen, want de versnellingsbak is niet gesynchroniseerd. ‘Double clutchen’ dus! Er staan meer dan genoeg ‘Rugzakjes’ te koop. Voor dit soort bedragen mag je een perfect exemplaar verwachten, zoals de crèmekleurige uitvoering (500L, 1969, 50.000 km) bij een Italianen-specialist in Doetinchem. Het prijskaartje bedraagt € 9.850.

Oordeel van de Wegenwacht

De Fiat 500 is overgewaardeerd. Een grote schare bewonderaars zorgt dat de prijzen stijgen. Pas op voor goedkopere exemplaren, want daar is vaak mee gerommeld. De motor van een Fiat 126 past zó in een 500, maar hoort alleen in de allerlaatste modelgeneratie te zitten, om maar een voorbeeld te noemen. Gelukkig is er bij de verschillende liefhebbersclubs veel kennis beschikbaar. Onderdelen zijn nog volop te koop. Eenmaal op de oprit, rijdt een 500 spotgoedkoop.

MG MGB (1962 – 1980)

MG B RoadsterMG B Roadster


Lange tijd gold de MGB als de meest verkochte tweezits sportwagen aller tijden. Zodoende zijn er veel van over. Een goede MGB is nog steeds een heel fijne auto, die scheepsladingen rijplezier kan bieden. De 1800-motor heeft lekker veel trekkracht en levert vlotte prestaties. Ook lange mensen zitten er opvallend goed in en de kofferruimte is groot genoeg voor de vakantiebagage van twee personen. Voor dit budget heb je ruim keus uit redelijk goede exemplaren, zoals de mosterdgele (1972, 18.000 mijl!) die voor € 7.999 nog op USA-kenteken staat bij een specialist in Heerde. Zo hou je wat marge om ‘m nog wat mooier te maken.

Oordeel van de Wegenwacht

Engelse auto’s hebben qua betrouwbaarheid vaak een twijfelachtige reputatie, maar de MGB is één van de beste Britse auto’s van na de oorlog. Zwakke puntjes zijn de armschokdempers die snel verslijten en de elektrische benzinepomp die er wel eens spontaan mee stopt. De Wegenwacht geeft er gewoon een gerichte tik op. Er bestaat een prima onderdelenvoorziening, tot en met complete nieuwe koetswerken.

Volvo 120-serie Amazon (1957 – 1970)

Volvo AmazonVolvo Amazon


De onverwoestbare reputatie van Volvo is mede dankzij de Amazon gevestigd. Van het model zijn verschillende carrosserievarianten gebouwd. Wil je een stationwagen, dan betaal je wat meer. Net als voor de felbegeerde 123 GT. Al tijdens de proefrit voel je de ingebouwde kwaliteit. Het is geen toppunt van technische verfijning, maar je rijdt er zo mee naar de Noordkaap. In het land bestaan diverse Volvo-specialisten met de nodige ervaring. Op gaspedaal.nl kun je de verschillende Amazones eenvoudig vergelijken. Wij zouden gaan kijken bij de keurige rode tweedeurs uit 1967, die voor € 7.900 te koop wordt aangeboden bij een autobedrijf in St. Nicolaasga. Een origineel Nederlandse auto!

Oordeel van de Wegenwacht

Auto’s hadden vroeger veel meer onderhoud nodig dan tegenwoordig. Dat geldt even goed voor een merk als Volvo. Belangrijk is bovendien dat vrijwel alle onderdelen nog gewoon te koop zijn. Juist omdat er nog zoveel exemplaren rondrijden, blijft er vraag naar bestaan. Kies voor een kloppende, niet verbasterde Amazon, met een harde carrosserie en liefst een bekende historie . Daaraan zal jij je geen buil vallen.

Ons advies

Wil je langere ritten maken, dan valt de Fiat af. De onverwoestbaarheid van de Volvo klinkt aantrekkelijk, maar wij gaan voor de wind in onze haren en kiezen de MG!