Compacte ruimtewagens zijn populair, maar niet ieder model valt bij het publiek in de smaak. En dat is goed nieuws voor occasionkopers! Of is er echt iets mis met dit drietal?

Daihatsu Materia (2007 – 2011)

daihatsu_materiadaihatsu_materia


Vanwege zijn hoge taillelijn is de Materia een vreemde verschijning. Dat eigenwijze uiterlijk kan niet iedereen bekoren. De vlakke daklijn zorgt wel voor aardig wat hoofdruimte achterin. Daar staat tegenover dat de bagageruimte de kleinste is van dit drietal. Onderweg is de Japanner nogal rumoerig en hij helt sterk over in bochten. Het feit dat Daihatsu hier niet meer op de markt is, draagt ook niet bij aan de populariteit van het model. Bij een dealerbedrijf in Emmen staat al een half jaar een zwart exemplaar te koop dat is ingeruild op een auto van het eigen merk. De Materia komt uit 2008 en heeft 60.000 kilometer gelopen. De vraagprijs is met € 7.250 niet duur. Wie wil ‘m?

Oordeel van de Wegenwacht

De auto die wij kennen als Daihatsu Materia is feitelijk een Toyota. Dat is nog geen garantie voor betrouwbaarheid, maar in de praktijk zit het er niet ver vanaf. Wie thuis is in de autowereld, zal zich er niet over verbazen dat de Wegenwacht helemaal geen klachten kent over de Materia. Een technisch betrouwbaardere auto is in deze klasse niet te vinden.

Kia Soul (2008 – 2014)

kia_soul_64kia_soul_64


Net als de Materia is de Soul een heel karakteristiek model. Je vindt ‘m geweldig of vreselijk; een tussenweg bestaat niet. Het vlakke dak en de hoekige vorm zorgen voor veel ruimte, zowel in de kofferbak als op de achterbank. Het interieur is ook al zo apart vormgegeven. Van de auto’s op deze pagina heeft de Koreaan de grootste bagageruimte. Bovendien is de koets lekker overzichtelijk. De 1.6-liter benzinemotor is krachtig genoeg. Enthousiast geraakt? Via www.gaspedaal.nl zijn er best wat Souls te vinden. Bij de Kia-dealer in Schelluinen staat voor € 7.495 een staalgrijze X-pect uitvoering uit 2009 met 142.000 kilometer op de teller.

Oordeel van de Wegenwacht

Japanners staan bekend om hun bouwkwaliteit, maar de Koreanen kunnen er ook wat van! Van de Soul zijn bij de Wegenwacht slechts een paar euvels bekend en die zijn stuk voor stuk vrij onschuldig van aard. Een los massacontact kan storingen veroorzaken, maar dat is een kwestie van vastzetten. Het komt ook voor dat de sleutel niet wordt herkend. De reservesleutel biedt uitkomst. Is die niet voor handen, dan moet de sleutel bij de dealer opnieuw worden ingeleerd.

Renault Modus (2004 – 2012)

renault_modus_19renault_modus_19


Hoewel je ze niet vaak ziet rijden, is het aanbod gebruikte Modussen overweldigend. Op www.gaspedaal.nl treffen we honderden exemplaren te koop aan. Ben je geïnteresseerd, dan heb je de MPV dus voor het uitzoeken. Zoals je van een Franse auto mag verwachten, rijdt de Renault comfortabel. Hij helt wel wat over in bochten en door de hoge zit ontgaat je dat niet. De eenvoudigste benzinemotor is met een inhoud van 1,2 liter sterk genoeg en je kunt er moeiteloos 1 op 15 mee rijden. Uit het rijke aanbod kiezen we een rode 1.2 ‘Dynamique’ (2009, 90.000 km), die voor € 7.445 rijklaar staat bij de Renault-dealer in Hillegom.

Oordeel van de Wegenwacht

De Modus behoort tot de generatie Renaults die flink wordt geplaagd door elektronische euvels. Problemen die soms een kostbare oplossing kennen. Wanneer de elektrische stuurbekrachtiging dienst weigert, moet er bijvoorbeeld een complete nieuwe stuurkolom in. De individuele bobines kunnen er zo maar mee ophouden en de Wegenwacht is ook goed bekend met zijruiten die niet meer dicht willen. In 2008 kreeg de Modus een facelift. Koop bij voorkeur een model van daarna: bij de voorgangers moet het complete front worden gedemonteerd om een kapotte koplamp te kunnen vervangen.

Ons advies

Onze voorkeur zou uitgaan naar de Kia Soul. Een leuke, eigenzinnig auto, met redelijk wat ruimte en een hoog kwaliteitspeil voor een aanvaardbare prijs.