Private leasing is ‘hot’: vooral stadsauto’s worden tegen scherpe maandbedragen aangeboden. Een mooie bijkomstigheid is, dat er aan het einde van zo’n contract een gave en courante occasion staat, met een sluitende historie. Dat biedt weer kansen voor wie liever zélf een auto koopt!

Hyundai i10 (2013 – heden)

Hyundai i10Hyundai i10


Deze i10 sloeg in menig vergelijkingstest de concurrentie om de oren. Om te beginnen is hij een stuk ruimer van binnen dan de twee andere auto’s op deze pagina, zowel op de achterbank als in de kofferbak (252 liter inhoud). Het interieur is netjes afgewerkt en de 1.0- liter driecilinder benzinemotor doet zijn werk prima. Minpuntjes zijn de doodse besturing en het afrolgeluid van de banden op kruissnelheid. Het gemiddelde verbruik ligt rond 1 op 17,5. Er staan er genoeg in het land, al dan niet uit Private Lease, zoals de zilvergrijze i-Motion Comfort (2015, 50.000 km), die de Hyundai-dealer in Utrecht aanbiedt voor € 8.400.

Oordeel van de Wegenwacht

De i10 is kwalitatief bijzonder goed. Het enige wat wel eens voorkomt, is dat de motor niet wil starten door een slecht massacontact. Het contactslot weigert dan dienst. Met een noodgreep krijgt de Wegenwacht de kleine Koreaan weer aan de praat.

Opel Karl (2015 – heden)

Opel KarlOpel Karl


‘Duitsers maken geen grappen’, zo luidde de slogan bij de introductie van Opels huidige stadsauto. Saillant genoeg wordt de Karl echter niet in Duitsland, maar in Zuid-Korea geproduceerd! De Opel rijdt prima, maar hij is van binnen wel wat krap. De bagageruimte is een stuk kleiner dan bij de Volkswagen en de Hyundai. Daar staat tegenover dat de stadsauto standaard is uitgerust met cruise control. Het gemiddelde verbruik ligt rond 1 op 16. Op dit moment zijn gebruikte Karls nog relatief kostbaar, al zullen die prijzen dalen naarmate er meer private lease-contracten aflopen. Bij een bekende occasionaanbieder in Twello (Gld.) staat een knalrode Edition (2015, 33.000 km) voor € 8.499.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij de Karl zijn enkele kleine storingen bekend. Als de sleutel niet wordt herkend, wil de stadsauto niet starten. Soms helpt het om de auto te verplaatsen, want de Karl is gevoelig voor allerhande stralingen. De Opel beschermt zichzelf tegen een te laag oliepeil en slaat op zo’n moment simpelweg niet aan. Peilen, bijvullen en je kunt alsnog op pad! Andere redenen waarom de Karl niet wil starten, zijn een losse stekker van de brandstofdrukregelaar of een slecht massacontact. De Wegenwacht zet beide zaken voor je vast.

Volkswagen Up! (2011 – heden)

Volkswagen UpVolkswagen Up


De Up! behoort al jaren tot de meest verkochte auto’s in ons land. Er bestaat een enorm aanbod gebruikte exemplaren, dus je hoeft niet ver van huis om een geschikte versie te vinden. Een Up! rijdt voor een zo compacte auto verrassend goed. Op langere ritten blijken veercomfort en geluidsniveau dik in orde. Een stadsauto waarmee je de snelweg op kunt! Het gemiddeld praktijkverbruik bedraagt 1 op 17. De interieurruimte is bescheiden, de bagageruimte oké, maar de voorstoelen zitten erg fijn. Gaspedaal.nl wijst ons in de richting van de Volkswagen-dealer in Den Bosch, waar een donkergrijze vijfdeurs ‘Move-Up!’ (2015, 48.000 km) te koop wordt aangeboden voor € 8.450.

Oordeel van de Wegenwacht

Als je met een Up! hoofdzakelijk korte stukjes rijdt en dan ineens de snelweg op gaat, kan de motor stilvallen door een vervuilde nokkenassensor. De Wegenwacht maakt ‘m schoon en jij kunt jouw reis weer vervolgen. Een kapotte bobine maakt, dat de motor op twee cilinders loopt. Als er zo’n bobine beschikbaar is, dan vervangt de Wegenwacht die direct voor je. Blijft de koelvin draaien als de auto geparkeerd staat, dan voorkomt de Wegenwacht een lege accu. Je moet naderhand wel naar de garage voor een nieuwe module.

Ons advies

De aanbiedingen ontlopen er elkaar niet veel, dus het gaat er vooral om wat je wil rijden? Bij ons heeft de Volkswagen in ieder geval de voorkeur.