Budgetauto’s op leeftijd Sommige auto’s worden met een scherpe prijs in de markt gezet. Voor welk bedrag koop je zo’n kleine middenklasser na een aantal jaren? En doe je er dan nog wel verstandig aan? 

Dacia Sandero (2008 – 2013)

Dacia Sandero - Autovisie.nlDacia Sandero - Autovisie.nl


De Dacia Sandero doet alles wat je van een kleine gezinsauto mag verwachten. Je kunt er met vier volwassenen redelijk in zitten en de bagageruimte is goed bruikbaar. De afwerking is eenvoudig en de uitrusting blijft beperkt tot het strikt noodzakelijke. De 1.2-liter benzinemotor doet futloos aan. Met de sterkere 1.4-liter variant ben je beter uit. Het praktijkverbruik valt alsnog mee: 1 op 14. Via www.gaspedaal.nl kwamen we terecht bij een autobedrijf in Alkmaar, waar een nette zwarte Sandero te koop staat. De auto heeft tot nog toe slechts één eigenaar gehad. Hij komt uit 2008 en heeft 65.000 kilometer gelopen. Voor € 3.495 mag -ie mee naar huis.

Oordeel van de wegenwacht:

In de Sandero zit ‘uitgerijpte’ Renault-techniek. Dat maakt ‘m opvallend betrouwbaar. Net als meer auto’s van deze generatie kunnen de bobines zo maar de geest geven. Dat euvel kan tot wel drie keer terugkeren, maar is snel te verhelpen en kost niet de hoofdprijs. Verder zijn er van de Dacia eigenlijk geen storingen bekend.

Kia Rio (2005 – 2011)

Kia Rio - Autovisie.nlKia Rio - Autovisie.nl


De Rio is ook zo’n auto die feitelijk niet veel fout doet. Hij heeft vier portieren, biedt evenveel zitplaatsen en een wat krappe bagageruimte. Wel is de Rio iets fraaier afgewerkt dan de Dacia. De rijeigenschappen zijn dan weer niet imponerend. Op korte hobbels voel je dat de Koreaan stevig is geveerd; de wegligging is overigens redelijk. De 1.4-liter benzinemotor is wat ondermaats, zelfs met de sterkere 1.6-liter versie kunnen we de Rio niet vlot noemen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 14 moet hoe dan ook kunnen. In Baarn staat een knappe zilvergrijze 1.4 (2006, 82.000 km) voor € 3.450 bij een autobedrijf.

Oordeel van de wegenwacht:

Kia’s zijn kwalitatief heel goede auto’s; vandaar dat de Koreanen er zoveel jaar garantie op durven geven! Bij deze generatie van de Rio zijn bij de Wegenwacht maar twee euvels bekend. Als de verlichting en dashboardverlichting uitvallen, wordt dat veroorzaakt door een slecht massacontact. Dat kan de Wegenwacht ter plekke oplossen. Herkent de auto de contactsleutel niet meer, dan zal je naar de garage moeten.

Skoda Fabia (2007 – 2015)

Skoda Fabia - Autovisie.nlSkoda Fabia - Autovisie.nl


Vanwege de goede stoelen en het prettige onderstel rijdt de Fabia verrassend comfortabel voor een auto van deze prijsklasse. Het interieur doet saai aan met een hoop zwart plastic. Vier personen kunnen hier goed zitten en wat opvalt is de ruime instap; die heeft de Skoda te danken aan de vorm van zijn achterportieren. Via www.gaspedaal.nl vinden we een zilvergrijs exemplaar met een 1.2-liter benzinemotor bij een autobedrijf in Ridderkerk (2008, 127.000 km). Wel wat meer kilometers, maar voor wie niet veel rijdt, maakt dat geen groot verschil. De auto kost € 3.400. Als je er eentje kunt vinden, heeft de 1.4-liter versie overigens de voorkeur. Een Fabia 1.4 is krachtig genoeg en komt ook tot 1 op 13 á 14.

Oordeel van de wegenwacht:

Deze generatie van de Fabia heeft veel gemeen met de Volkswagen Polo, die tegelijkertijd van de band liep. Ook bij de Skoda is de elektronica de grootste spelbreker. Dat varieert van een los massacontact - waardoor tegelijkertijd allerhande storingen kunnen optreden - tot de bobines, die maken dat de motor op drie cilinders gaat lopen. De Wegenwacht kan het eerste probleem ter plekke verhelpen. Het tweede ook, mits er aan zo’n bobine is te komen. Een motor die aan- en direct weer afslaat is ook een bekend euvel, dat met een noodreparatie te verhelpen valt.

Ons advies

Dit drietal bewijst dat een budgetauto ook na jaren gebruik nog een verstandige investering is. De Skoda biedt het meeste comfort, maar vanwege zijn no-nonsense karakter zouden wij gaan voor de Dacia.