Zoek artikelen en videos op merk
Peugeot test, nieuws, prijs en meer
Peugeot is een van de oudste autofabrikanten ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1810, maar bouwde zijn eerste echte auto pas in 1890. Vroege modellen werden aangeduid met verschillende namen, totdat in 1929 werd overgestapt op het bekende systeem van drie cijfers met een nul in het midden. In 1975 nam Peugeot zijn concurrent Citroën over en drie jaar later volgde de aankoop van de Europese divisie van Chrysler (de Chrysler/Simca-modellen werden later als Talbot op de markt gebracht). PSA Group bestaat nu uit Peugeot, Citroën, DS en Opel/Vauxhall. Peugeot levert de 108, 208, 308 en 508. Daarbij zijn er de SUV’s 2008, 3008 en 5008. Het Franse merk is erg succesvol geweest in de rallysport en heeft ook Le Dakar en de 24 uur van Le Mans gewonnen.
Armand Peugeot, die in 1865 in het familiebedrijf actief werd, raakte na een ontmoeting met Gottlieb Daimler overtuigt van het concept van de auto. In 1890 introduceerde hij een vierwieler met een motor van Panhard (een in licentie gebouwde Daimler-krachtbron). Negen jaar later bouwde zijn onderneming al driehonderd auto’s per jaar. Peugeot had al snel het belang van racen door. In 1894 won het merk de langeafstandsrace Parijs-Rouen.
Typeaanduiding
De 201 (1929 – 1937) was de eerste Peugeot met de nu bekende typeaanduiding. Enkele jaren later volgde de 402 (1935 – 1942), waarvan de BL Éclipse Décapotable-variant het metalen cabriodak pionierde. Na de Tweede Wereldoorlog ging het Peugeot voor de wind dankzij succesvolle auto’s als de 403 (1955 – 1966), 204 (1965 – 1976) , 404 (1960 – 1991) en 504 (1968 – 2006). Die laatste twee werden nog heel lang doorgebouwd in Afrika, waar ze bekendstonden om hun betrouwbaarheid.
Hot hatchback
Begin jaren tachtig ging het niet goed met Peugeot. Het model dat daar verandering in bracht was de 205 (1983 – 1998). In T16-vorm won hij twee keer de titel in het Wereldkampioenschap Rally en de 205 GTI wordt nog steeds gezien als het schoolvoorbeeld van een hot hatchback. De 106 (1991 – 2003), 306 (1993 – 2002) en 405 (vanaf 1987) waren eveneens verkoopsuccessen. De door Pininfarina ontworpen 406 Coupé (1997 – 2003) werd geprezen om zijn schoonheid.
Rand van de afgrond
Het bleef Peugeot voor de wind gaan met de 206 (vanaf 1998) en 307 (2001 – 2014), maar rond 2009 begonnen de problemen. De fabrikant haalde zijn verkoopdoelen niet, leed verliezen en stond enkele jaren geleden zelfs aan de rand van de afgrond. Het Chinese Dongfeng Motors en de Franse overheid namen ieder een belang van veertien procent in PSA. Het concern nam in 2017 Opel en Vauxhall over van General Motors.
Laatste nieuws over Peugeot
-
Onbetrouwbare occasions: Mazda RX-8 vs. Peugeot RCZ – moet je ze echt vermijden?
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Kijk door de gekkigheid heen en je ziet hier de nieuwe Peugeot 208
-
Aankoopadvies Peugeot 508: let op deze problemen bij occasions
-
Deze vergeten 205 GTI-broer is wél een betaalbare occasion
-
Brit bouwt krankzinnige Hayabusa-motor in 600 euro-Peugeot 106
-
Met deze betaalbare klassieker ben je de coolste van de tennisbaan | Sjoerds Weetjes 470
-
Unieke Taxi-filmauto te koop in Nederland als occasion
-
Wat Peugeot over de range van de nieuwe e-308 zegt, klopt niet
-
Deze Golf GTI-concurrent is een gave occasion, maar pas op
-
Deze vijf hot hatches heb je als occasion al vanaf 6.000 euro
-
Rechter: ‘Ook Citroën, DS, Opel en Peugeot sjoemelden met uitstoot’