Dacia

Dacia

Dacia werd in 1966 opgericht als Uzina de Autoturisme Pitești. In eerste instantie produceerde de Roemeense autofabrikant een eigen variant van de Renault 12. Die stond in 1969 als Dacia 1300 op de autoshows van Parijs en Boekarest. Dertig jaar later mondde de sterke band tussen Dacia en Renault uit in een overname door die laatste. Sindsdien is het merk bezig aan een gestage opmars met nieuwe modellen als de Logan, Sandero, Dokker, Lodgy en Duster; auto’s die in sommige regio’s als Renaults worden verkocht. Dacia is het grootste bedrijf van Roemenië. Bij de fabriek staat een logistiek centrum van waaruit jaarlijks een miljoen ‘complete knock-down kits’ (volledige bouwpakketten) naar onder meer Rusland, Marokko, Iran, India en Brazilië worden verscheept.

Het eerste model van Dacia was de 1100. Van deze in licentie gebouwde Renault 8 werden tussen 1968 en 1972 ruim 37.000 exemplaren gefabriceerd. De belangrijkste auto in de geschiedenis van Dacia is echter de 1300. Deze Renault 12-kopie werd in 1969 geïntroduceerd en bleef tot en met 2004 in productie. In 1974 kwam er een ‘luxere’ 1300 Lux Super, maar die was alleen bedoeld voor hooggeplaatste leden van de Communistische Partij.

Geheime politie

Een ander Renault-model dat de Dacia-behandeling kreeg was de grote 20. Deze werd in een zeer beperkte oplage als Dacia 2000 gemaakt en was bestemd voor de elite en voor de geheime politie in de tijd van Nicolae Ceaușescu. Eveneens begin jaren tachtig werd een ‘sportief’ prototype onthuld, genaamd Brasovia. Deze tweedeurs coupévariant van de 1300 werd in 1983 als Sport in productie genomen.

Renault Clio

Pas in 1994 volgde een compleet nieuw model, de Nova (waarvan de ontwikkeling al in 1983 was gestart). De auto was uitgerust met Renault-motoren, maar was verder een volledig eigen ontwerp. Een verkoopsucces bleek de Nova echter niet. Daarom werd hij in 2000 afgelost door de SuperNova, die in 2003 evolueerde tot de Solenza. Het model deelde techniek met de tweede generatie Renault Clio.

Overname

Na de overname door Renault in 1999 werd het hele Dacia-gamma vernieuwd. De eerste nieuwe loot aan de stam was de Logan (2004), waarvan in 2006 een stationuitvoering op de markt kwam, de Logan MCV. Twee jaar later was het de beurt aan de vijfdeurs hatchback Sandero en in 2009 waagde Dacia zich op de SUV-markt met de Duster. Er zijn inmiddels ook twee MPV’s bijgekomen: de compacte Lodgy en de grotere Dokker.

+Lees de volledige omschrijving

Laatste nieuws over Dacia

Laad Meer