Remco Slump
Remco Slump Nieuws 21 jun 2023
Leestijd: 1 minuut

Dacia-topman somt nu al nadelen van elektrische Sandero op

De elektrische Dacia Spring is een enorm succes. In Europa zijn er al zo’n 120.000 exemplaren van verkocht. Maar gek genoeg heeft Dacia geen haast met zijn volgende EV, de vierde generatie Sandero, waar topman Denis Le Vot nu al de nadelen van opsomt.

Nadeel één: de elektrische Dacia Sandero komt pas in 2027 of 2028 op de markt. Nadeel twee: zijn actieradius zal niet denderend zijn. En nadeel drie: erg snel laden kan hij ook niet.

Dacia wil de prijs zo laag mogelijk houden

“We gaan voor een kleiner bereik en langere laadtijden”, zegt Le Vot in een interview met Autocar, “want we willen de prijs voor de consument laag houden.” Hoe laag, wil hij niet zeggen.

Spring krijgt concurrentie van Citroën e-C3

De Dacia Spring is de minst dure elektrische auto op de markt, met een vanafprijs van 21.750 euro. Voor dat geld krijg je een autootje met slechts 44 pk, een beperkte range van maximaal 230 kilometer en een laadsnelheid van maar 7 kW.

Primeurtje! Citroën eerder dan VW met elektrische auto ónder de 25.000 euro

Dit jaar krijgt de Spring echter concurrentie van de Citroën e-C3, die over een paar maanden wordt onthuld met een bereik van 300 kilometer en een prijs van onder de 25.000 euro. De toekomstige Dacia Sandero komt op het platform van de elektrische Renault 5 te staan.

‘Actieradius is helemaal niet zo belangrijk’

Volgens Le Vot is actieradius helemaal niet zo belangrijk. De gemiddelde Dacia Spring-bezitter rijdt maar 16 kilometer per dag, zegt hij. “Als we [de Spring] over hadden kunnen doen, dan had ik de batterij door de helft gedaan.”

Le Vot denkt dat de Sandero misschien wel gebruik gaat maken van natrium-ion batterijen. “Je kan zeggen dat die niet optimaal zijn, omdat ze niet veel energie kunnen opslaan en te veel wegen, maar ze zijn wel goedkoop.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.