Dacia Spring nu ook als dikkere ‘GTI’
De tijd dat fabrikanten nog sportievere versies van compacte auto’s maakten, lijkt zo goed als voorbij. Of toch niet? Dacia trekt het doek van een sportievere Spring met een stoerdere naam!
Maak kennis met de Dacia Spring Extreme! Dat kan natuurlijk maar één ding betekenen en dat is dat de goedkoopste elektrische auto van het land ruiger is geworden.
44 procent sterker!
Wie kijkt naar de feiten, kan dat echter al snel tegenspreken. Laten we de upgrade ten opzichte van de reguliere versie dan ook relatief bekijken. Waar de normale Dacia Spring een vermogen van 45 pk heeft, is deze Extreme ruim 44 procent sterker. Dat is, relatief gezien, een flinke vermogenstoename. Vergeet alleen niet dat de Spring Extreme daardoor nog altijd maar 65 pk heeft.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2F01_Dacia-op-autosalon-Brussel-nieuwe-Dacia-Spring-Extreme-met-ELECTRIC-65-motor-scaled-1.jpg)
Door dat hogere vermogen neemt het bereik van de Spring wel iets af, al valt het mee. Door een nieuwe transmissie is deze Extreme slechts een beetje minder efficiënt dan het reguliere model. Waar de versie met 45 pk 230 kilometer ver komt volgens WLTP, bedraagt het bereik van de Extreme 220 kilometer.
Terreinlook
Deze Dacia Spring Extreme krijgt natuurlijk ook een andere aankleding. Die is extremer, volgens Dacia, om het model een terreinlook te geven. Een aantal accenten is uitgevoerd in de tint Copper Brown, terwijl de rest van het exterieur is aangekleed met striping en andere stickers. Die tint Copper Brown keert ook terug in het interieur, bijvoorbeeld in de stikels en op de deurpanelen. Deze Extreme-uitvoering vervangt overigens de Experssion-uitvoering.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2F03_Dacia-op-autosalon-Brussel-nieuwe-Dacia-Spring-Extreme-met-ELECTRIC-65-motor-scaled-1.jpg)
De Nederlandse importeur plakt ook al een prijs op deze Dacia Spring Extreme. De verkoop start immers aankomende maandag al. Wie graag de sterkere variant van de Spring wil, dient minstens 23.400 euro mee te nemen naar de showroom. De reguliere Essential, met 45 pk, kost minstens 21.750 euro. In 2022 gingen ruim 1400 Nederlanders voor die versie. Dat zorgde ervoor dat 1 van elke 4 verkochte Dacia’s in Nederland een Spring was.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit programma is Boer Zoekt Vrouw voor iedereen met een camper, zo daten vanlifers
-
Betaalbaar racen: dit is de BMW M125i van Nederlandse constructeur DayVtec
-
Amerikaanse fabrikant blaast nieuw leven in legendarisch motorblok, en hij wordt bepaald niet kleiner
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FSchermafbeelding-2019-07-29-om-16.48.15.png)