Remco Slump
Remco Slump Nieuws 16 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

Primeurtje! Citroën eerder dan VW met elektrische auto ónder de 25.000 euro

Volkswagen introduceert zijn ‘goedkope’ ID.2all in 2025 en dat betekent dat Citroën zijn concurrent de loef afsteekt. In oktober al onthult het Franse merk de e-C3, die vlak daarna op de markt zal komen voor minder dan 25.000 euro.

Wat weten we van de aankomende Citroën e-C3? Alleen wat nieuwbakken topman Thierry Koskas ons heeft verteld. Dat-ie een range van meer dan 300 kilometer krijgt (de 21.750 euro kostende Dacia Spring komt tot 230 kilometer) en dat-ie met zijn lengte van 4 meter even lang is als de huidige C3.

Citroën C3 op het zogenoemde Smart Car-platform

De nieuwe C3 staat niet op het STLA-platform van onder meer de Jeep Avenger, Opel Corsa Electric en Peugeot e-2008, maar op een nieuwe variant van het zogenoemde Smart Car-platform van Stellantis, dat is bedoeld voor opkomende markten, zoals Afrika en India.

We zeiden toch: wachten! Citroën e-C4 en e-C4 X krijgen grotere range

Volgens Koskas is het nieuwe EV-platform behoorlijk kostenefficiënt, wat ervoor moet zorgen dat Citroën winst kan maken op de e-C3. Hij noemt het een enorme uitdaging om een minder dan 25.000 euro kostende elektrische auto te ontwikkelen.

Thierry Koskas
Citroën-topman Thierry Koskas (afbeelding: Stellantis)

Hij verwacht veel van de Citroën e-C3 en gaat er daarom ook vanuit dat het bedrijf kan profiteren van schaalvoordelen. We weten bijna zeker dat van de betaalbare e-C3 ook varianten komen voor andere Stellantis-merken, al wilde Koskas dat niet bevestigen.

Wordt later ook leverbaar met brandstofmotoren

Overigens zal de C3 ook gewoon weer met brandstofmotoren worden geleverd. Citroën is grotendeels afhankelijk van de Europese markt, maar gaat zich nog duidelijker richten op Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en India, waar nauwelijks EV’s worden verkocht.

Fan van de klassieke Citroën CX? Dan móét je deze C5 X zien!

Koskas benadrukt dat de nieuwe C3 is ontwikkeld voor Europa en voor zijn vanafprijs van minder dan 25.000 euro compleet uitgerust zal zijn, met handmatige airco, stuurbekrachtiging en elektrisch bedienbare ruiten.

Rol binnen Stellantis als populair, betaalbaar merk

Citroën moet voor zichzelf een positie binnen Stellantis creëeren. Het fusieconcern heeft immers meerdere volumemerken in zijn portfolio, zoals Peugeot, Opel en Fiat.

Citroën C3
De Citroën C3 die in onder meer India op de markt is. (afbeelding: Citroën)

“Elektrificatie drijft de prijs van auto’s op”, zegt Koskas, “maar de salarissen van mensen stijgen niet. Daarom ziet Citroën voor zichzelf een rol als populair, betaalbaar merk. Vorig jaar verkochten we ruim 680.000 auto’s. Dat aantal moet omhoog.”

Citroën als budgetmerk à la Dacia?

Wordt Citroën daarmee een budgetmerk à la Dacia? Koskas moet lachen om de vraag. “Wij houden niet van het woord ‘budget’, dus gebruiken we de aanduiding ‘populair’. We stellen onszelf tot doel om elektrische mobiliteit bereikbaar te maken.”

“We willen het onze klanten makkelijker maken”, gaat Koskas verder, “daarom zullen we teruggaan naar maximaal drie uitvoeringen per auto en maximaal vijf extra opties. De prijslijst wordt dus een stuk korter en overzichtelijker.”

De Citroën Oli is net je moeder, die zegt: “Nou is het genoeg geweest!”

Een verkapte bezuinigingsmaatregel dus? “Nee hoor”, zegt Koskas. “Dat onze productiekosten hierdoor lager worden is een gunstig neveneffect.” De CEO brengt het charmant, maar toch geloven we er niks van.

Koskas wil van geen wijken weten. “Het keuzeproces voor onze klant moet eenvoudiger worden. We zullen daar later nog veel verder in gaan. Dan is er bijna niks meer te kiezen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.