Toyota wil liever niet dat jij weet van zijn anti-klimaatlobby
De Prius was een revolutionaire stap vooruit in het terugdringen van uitlaatemissies, maar sinds de introductie van het model in 1997 is Toyota een beetje blijven steken. Zo lobbyt het concern al jaren tegen subsidies voor elektrische auto’s en andere maatregelen om de uitstoot terug te dringen.
Toyota wil alleen niet dat jij dat weet. Enkele Europese investeerders – die in totaal 400 miljoen dollar aan aandelen bezitten – hebben geprobeerd om het bedrijf te bewegen tot meer openheid over zijn lobbyactiviteiten op klimaatgebied. Tevergeefs.
Toyota vroeg aandeelhouders om tegen te stemmen
Volgens persbureau Reuters was het voorstel van de Europese investeerders bij voorbaat al kansloos. De raad van bestuur van Toyota heeft diverse andere aandeelhouders namelijk geadviseerd om tegen te stemmen. En dat hebben ze gedaan.
0-200 km/h en olie van 120°C: Dit is hoe we de Toyota GR86 uitvoerig testen
Toyota zegt te voldoen aan alle bestuurseisen van de Tokyo Stock Exchange. Ja, dat zal ongetwijfeld, maar dat heeft niks te maken met wel of niet open zijn over lobbyen tegen milieuwetgeving.
Niet snel genoeg inspelen op de populariteit van EV’s
“Maar toch“, schrijft Reuters, “het [mislukte] voorstel heeft wel de nadruk op Toyota’s EV-strategie gelegd.” Investeerders en activisten vinden dat het merk niet snel genoeg inspeelt op de populariteit van elektrische voertuigen. Al heeft het wel net een ambitieuze elektrische strategie gelanceerd.
Toyota blijft erbij dat EV’s slechts één element zijn om de wereldwijde CO2-uitstoot van transportmiddelen terug te dringen. De fabrikant gelooft nog steeds in hybrides en waterstoftechniek. Deels terecht, natuurlijk, want grote delen van de wereld zijn nog niet klaar voor elektrische auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest: Toyota Prius – Hoe goed is hij daadwerkelijk?
-
Zoek de verschillen: de nieuwe Toyota Yaris
-
Hoe Daihatsu (en dus Toyota) de boel bedonderde
-
Dit kost de Toyota GR Yaris in Nederland, meer dan een BMW 5-serie
-
Waarom deze Toyota GR Yaris nu ook een boodschappenauto is
-
Duurtest: Zo zuinig en (on)praktisch is de Toyota Prius op reis
-
Deze Toyota familie-auto lijkt op een échte sportwagen | Sjoerds Weetjes 383
-
Deze Toyota Yaris maakt het supercars moeilijk!
-
Bij Lexus en Toyota kun je straks je motorgeluid downloaden
-
Dit is waarom de beste Toyota geen Toyota mocht heten | Sjoerds Weetjes 378