Fan van de klassieke Citroën CX? Dan móét je deze C5 X zien!
Citrofielen denken met weemoed terug aan de jaren zeventig, toen hun merk nog eigenzinnig en excentriek was. De Citroën CX is er een prachtig voorbeeld van. En dat vindt een stel Chinese Youtubers kennelijk ook. Die bouwden daarom een wel heel speciale C5 X.
De C5 X is het vlaggenschip van de huidige Citroën-reeks. Omdat de traditionele sedan in het d-segment weinig populair meer is, heeft het Franse merk het over een andere boeg gegooid met de C5 X. Het model is een wonderlijke mix tussen een stationwagon, een hatchback en een suv.
Nieuwe Citroën CX op basis van huidige C5 X
De mensen achter het Chinese Youtube-kanaal Bai Ning’s Car Time zien er elementen van de Citroën CX in, die ze hebben willen uitvergroten. Als basis namen ze de Dongfeng Citroën Versailles C5 X, zoals de auto in China heet. Normaal gesproken staat de auto relatief hoog op z’n wielen, dus het eerste wat de heren deden was het verlagen van de rijhoogte.
Luchtvering als alternatief voor hydropneumatische
Citroën levert al lang geen hydropneumatische vering meer, dus kozen de Youtubers voor aftermarket luchtvering, waarmee de C5 X 10 centimeter omhoog en omlaag kan worden gebracht.
Daarna hebben ze ‘verchroomd’ bumperwerk aangebracht en dichte wielen, zoals de originele CX ook had. De afdekking van de achterste wielkasten kennen we ook van de oudere Citroën.
Seventies-interieur met donker- en lichtbruine tinten
Die laatste toevoeging werkt op de C5 X niet zo, wat ons betreft, aangezien er een niet-ronde vouw om de wielkasten heen zit. Wat in onze ogen wél werkt is het moderne interieur van de C5 X, dat door de toepassing van donker- en lichtbruine panelen een heerlijke seventies-uitstraling heeft gekregen. De stoelbekleding, met een veel knopen en een roosterpatroon, past ook bij de vibe.
Blijft het bij één exemplaar van de moderne Citroën CX?
Bai Ning’s Car Time heeft twee video’s gemaakt over de retrofantastische C5 X, maar ons Chinees is niet meer wat het geweest is. We weten dus niet wat de bedoeling is met de Citroën. Worden er meer gemaakt? Blijft het bij één exemplaar? Het lijkt op dat laatste. Of je daar blij mee moet zijn, of niet, zullen we in het midden laten.
Ook interessant
-
Koopwijzer: Citroën C3 – problemen, prijzen en uitvoering
-
Zonder de Citroën C2 had DS niet bestaan | Sjoerds Weetjes 375
-
Waarom Citroën wel degelijk het Dacia van Stellantis wordt
-
Deze betaalbare, elektrische Citroën ë-C3 heeft 7 zitplaatsen!
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam