Opvolger Lamborghini Huracan met kersverse V8-motor
Niet alleen de opvolger van de Lamborghini Aventador krijgt een kersverse verbrandingsmotor, ook voor de vervanger van de Huracan ontwikkelt Lamborghini een spiksplinternieuwe krachtbron. Dat hoort Autovisie van betrokkenen. De personen spreken nog niet over het motorconcept van de benzinemotor. Denk aan een V8.
Het wordt een spiksplinternieuw blok, zo krijgen we ingefluisterd. Het wordt niet de huidige achtcilinder van de Urus, zo is nu duidelijk. Het betreft een echt nieuw blok. De krachtbron wordt, zoals vorig jaar al door Lamborghini aan Autovisie bevestigt, een geëlektrificeerde aandrijflijn. Hoe sterk de elektromotor voor de Huracan wordt, is nog niet bekend. Voor de opvolger van de Aventador en de Urus plant Lamborghini een elektromotor met een vermogen van 200 pk. Dat maakt de sportwagen 1050 pk sterk, de Urus nog altijd 850 pk. Voor de Huracan-vervanger zijn nog geen waardes uitgelekt. De nieuweling komt dan ook na de Urus PHEV en V12-sportwagen met stekker.
V12 exclusief voor topmodel
Lamborghini-topman Stephan Winkelmann gaf vorig jaar in een exclusief interview met Autovisie aan dat de twee sportwagens over een plug-in hybride-aandrijflijn gaan beschikken. Het moet raar lopen wil de autofabrikant niet een elektromotor op de drie productlijnen toepassen. De vervanger van de Huracan en Aventador zullen in de basis reeds tal van componenten delen. Dat is voor het merk noodzakelijk om de kosten van de sportwagens onder controle te houden.
De Italianen kunnen nu niet voor de Huracan-vervanger leunen op moedermerk Audi, aangezien die geen vervolg geven aan de R8. Een belangrijk deel van de onderhuidse techniek keert in beide modellen terug. De V12-motor is exclusief voor de Aventador-opvolger, gaf Winkelmann toen aan. De 6,5 liter twaalfcilinder, die opgevoerd wordt tot 850 pk, is exclusief voor het topmodel.
Nieuwe namen voor opvolgers Lamborghini Huracan en Aventador
Roadmap elektrisch
Met de plug-in hybridelijn borduurt Lamborghini niet voort op de technologie die het voor de Sian en Countach LPi 800-4 gebruikte. Die supercapacitor is echter nog niet uit beeld. Lamborghini blijft er in investeren. Echter om de CO2-uitstoot sterk te reduceren is stekkerhybride de betere keuze. Het is de laatste maal dat de autobouwer een verbrandingsmotor in de sportwagens hangt.
Zoals de sportwagenbouwer nu zijn roadmap heeft uitgestippeld, stapt het bedrijf daarna over op een elektrische aandrijflijn. Een productlijn naast de twee sportwagens en SUV gaat als eerste volledig elektrisch. Dat model wordt, zoals door Autovisie eerder onthuld, een crossover met hoge zitpositie en een tweedeurs coupélijn. Naar een soortgelijk model keek Winkelmann ook voor Bugatti, toen hij daar nog de scepter zwaaide.
EXCLUSIEF:
Definitief: volledig elektrische Lamborghini over jaar of vijf
Wachten tot 2024
De sportwagen in lijn met de Gallardo en Huracan verschijnt in 2024, een jaar na de opvolger van de Aventador. Voordat de nieuweling komt, brengt Lamborghini nog een special edition.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?