Autovisie
Autovisie Nieuws 18 mei 2021

Definitief: volledig elektrische Lamborghini over jaar of vijf

Het hoge woord is eruit. Lamborghini komt in de tweede helft van dit decennium met een vierde productielijn. Het wordt Lamborghini’s eerste volledig elektrisch aangedreven productlijn.

Dat heeft Lamborghini’s topman Stephen Winkelmann zojuist bekend gemaakt. Zijn voorganger liet al weten een vierde productlijn, die naast de Huracan, Aventador en Urus komt, te willen uitbrengen, maar nu heeft de Volkswagen-top de plannen voor de Italiaanse sportwagenbouwer goedgekeurd. Het model wordt een vierdeurs sportsedan in de geest van de concept car Estoque, die we al kennen van een jaar of dertien geleden.

LAMBORGHINI HURACAN STO

Verschillende platforms voor EV

Het is nog gissen naar de technische lay-out en aandrijflijn van het model, maar vast staat dat Lamborghini er niet alleen voor staat. Het merk gaat gebruik maken van de technologie van Audi en Porsche. De twee werken momenteel aan verschillende platforms. Lamborghini’s zustermerk Bentley haakt bij het Duitse duo aan voor hun model. De Italiaanse divisie, die onder Audi valt, zal aanhaken.

Lamborghini is nog lang niet klaar voor een elektrisch model

Lamborghini blijft trouw aan de V12-motor, maar…

Drie productlijnen geëlektrificeerd

Bij de aankondiging van het eerste volledig elektrische aangedreven model uit Sant’Agata Bolognese bleef het niet. Winkelmann kondigde eveneens aan dat de opvolgers van de Huracan en Aventador hybridemodellen worden. Ook de Urus krijgt een geëlektrificeerde aandrijflijn. Door de lancering van de hybrideversies biedt Lamborghini in 2024 van de drie productlijnen een model met elektro-ondersteuning. Het moet ertoe bijdragen dat de CO2-uitstoot van de productlijn in 2025 zo’n 50% lager ligt dan nu.

Opvolger voor Sian

Naast de elektrotechniek blijft Lamborghini ook investeren in de verbrandingsmotoren. Het merk ziet drie richtingen: de verbrandingsmotor, hybridetechiek en elektrische modellen. De eerste elektrisch aangedreven Lamborghini staat dus voor 2026 (of iets later) gepland. De eerste geëlektrificeerde Lamborghini is reeds een feit. In de gelimiteerde Sian past het merk al een supercapacitor toe, die we volgend jaar ook gaan terugzien in de eerstvolgende limited edition (door Winkelmann een ‘few-off’ genoemd). De autobouwer zal ook de Aventador met de techniek gaan uitrusten, al wordt dat niet één op één het principe van de Sian. De techneuten van de autobouwer zullen de aandrijflijn per product finetunen.

NOËLVANBILSEN - Lamborghini SIAN - 01 P1

Stekkeraansluiting voor Urus

Winkelmann liet zich nog niet uit over de opvolgers van de Huracan en Aventador. Ervan uitgaande dat de Urus al op korte termijn met een plug-in hybride-aandrijflijn wordt aangekondigd, staan de Huracan en Aventador voor respectievelijk 2023 en 2024 op de agenda. Voor het huidige topmodel heeft het merk nog een ingrijpende facelift in gedachte.

Urus concept 2012

Tweede tijdperk

Overigens benadrukte Winkelmann dat de investeringen in productontwikkelingen mogelijk zijn door de overweldigende belangstelling voor de Urus. De SSUV heeft een ‘rock-solid base’ gelegd voor het bedrijf, zo stelt Winkelmann. De Duitsers staat sinds vorig jaar weer aan het roer van Lamborghini. Hij kwam in 2005 en maakte rond 2016 de overstap naar Audi Sport om kort daarna Bugatti onder zijn hoede te nemen. Afgelopen jaar kreeg hij daar Lamborghini bij. Het was in het eerste Winkelmann-tijdperk dat de Urus werd uitgewerkt. In 2012 verscheen een studiemodel, dat vervolgens nog vijf jaar op zich liet wachten. Bij de lancering van de Urus was Winkelmann al overgestapt.

Zo zie je de Countach in de Sian