Lamborghini is nog lang niet klaar voor een elektrisch model
Hoewel de eerste merken van de Volkswagen Groep al enkele elektrische modellen hun leveringsprogramma hebben en zeggen over enkele jaren met verbrandingsmotoren te stoppen, is er bij Lamborghini nog geen sprake van een volledig elektrisch aangedreven supercar. Het merk ziet er niets in.
Met de Sian en binnenkort de Aventador zet Lamborghini zeker wel de eerste stappen richting elektrificatie, maar een volledig elektrisch model is nog ver weg. Dat geeft Lamborghini-directeur voor de regio Azië-Pacific Franceso Scardaoni aan. In de Australische media stelt hij dat Lamborghini “nog niet gereed is om een eigen elektromodel uit te brengen. De huidige technologie voldoet niet aan onze eisen. Voor een merk als Lamborghini moeten we er zeker van zijn dat we ons DNA in de nieuwe generatie sportwagens kunnen implanteren. Dat is natuurlijk niet makkelijk, vanwege de mega-trend van elektrificatie, maar ook vanwege het auto-ontwerp, het gewicht en de beleving die onze modellen oproepen.”
Onze stijl
Scardaoni vervolgt: “Het is erg belangrijk dat wanneer we nadenken over onze nieuwe producten, het bijzondere Lamborghini-DNA voor 100% in de sportwagens aanwezig is. Dus onze stijl, ons ontwerp, onze prestaties en rij-eigenschappen en natuurlijk onze emoties.”
Puur elektrisch
Binnen de Volkswagen Group neemt Porsche het voortouw als het om elektrische sportwagens gaat. De autobouwer levert momenteel de Taycan, waarvan Audi een afgeleid model in zijn programma heeft. De volgende stap van de Duitsers is om een puur elektrische supercar uit te brengen. Voor de Cayman twijfelt het merk echter. Wordt het een elektro-sportwagen, of krijgt die wederom benzinemotoren?
DNA van Lamborghini
“Vandaag de dag zien we dat een puur elektrische aandrijflijn niet één-op-één past in het DNA van Lamborghini, als we het hebben over rij-emotie, het rijgedrag, het geluid en de eisen van onze klanten.” Hij ziet hybride wel als interessante richting. “Hybridetechniek is natuurlijk ook een interessante trend, maar nogmaals, het belangrijkste is om te begrijpen hoe we onze klanten kunnen laten dromen van onze supersportwagens. We moeten technologie, innovaties en onze rij-emoties verpakken zodat de auto’s blijven voldoen aan de homologatie-eisen van overheden.”
Niet gemakkelijk
De V12-motor van de Sian is de eerste krachtbron uit Sant’Agata Bolognese die over een vorm van elektrificatie beschikt. Naar verluidt komt de krachtcentrale met supercapacitor ook voor de gefacelifte Aventador beschikbaar. De V10 uit Lamborghini’s succesmodel Huracan kan volgens Scardaoni zijn old-school recept behouden, al dient daarvoor uiteraard ook flink geïnvesteerd te worden.
“Ik kan je vertellen dat Lamborghini veel investeert in onderzoek en ontwikkeling van de aandrijflijn. Met onze motoren is Lamborghini dus de laatste fabrikant die vandaag de dag een motor met natuurlijke aanzuiging gebruikt. En je kunt je voorstellen dat dat niet gemakkelijk is, want de wereld streeft naar een steeds strengere regelgeving op het gebied van uitstoot.” Maar dat is vandaag. De vraag is wat er morgen komt. “Natuurlijk weten we dat landen voor de toekomst nog strengere regelgeving hanteren. Maar wij staan ook open voor grotere investeringen in nieuwe technologieën.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024