Het moment is daar: de Urus gaat de Huracan echt voorbij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F616773-1.jpg)
We wisten het al, maar we krijgen maar weer eens bevestigd dat de Urus een schot in de roos is voor Lamborghini. De super-SUV heeft het verkooprecord van de Huracan overtroffen.
De supercar met heerlijke V10-krachtbron is al sinds diens onthulling in 2014 ontzettend populair. Afgelopen april bouwde Lamborghini de 20.000e Huracan en daarmee was het ‘t meest gebouwde model van de Italiaanse autobouwer. Maar ook dat record is nu door een ander model overgenomen.
15.000 exemplaren
Juist, door de Urus. De SUV had al het record voor het hoogste productie-aantal in een zo kort mogelijke periode op z’n naam staan. Vorig jaar zomer rolde namelijk de 15.000e Urus van de band. Daar had de hoogpotige Italiaan slechts drie jaar voor nodig. Van de Huracan had Lamborghini er destijds eveneens al ruim 15.000 verkocht, maar het kostte de tweezitter veel meer productiejaren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F616755.jpg)
Inmiddels heeft ook de 20.000 Urus de fabriekspoort van Sant’Agata Bolognese verlaten. Daarvoor had de autobouwer slechts vier jaar nodig, want de Urus doet pas mee sinds 2018. Het jubileummodel is gebouwd voor een klant in Azerbeidzjan. Die heeft voor de chique tint Viola Mithras gekozen. Ook vinkte hij een panoramadak en zwarte remklauwen aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F616751.jpg)
Leuke feiten
Lamborghini deelt ook wat leuke feiten over de Urus-verkopen. Zo schat het bijvoorbeeld dat alle Urus-eigenaren van over de hele wereld samen inmiddels meer dan 360 miljoen kilometers hebben afgelegd. Ook laat het weten dat de tinten Grigio Telesto (grijs), Blu Cepheus (blauw), Viola Pasifae (paars), Nero Noctis Matt (zwart) en Arancio Borealis (oranje) het vaakst worden gekozen door Urus-kopers.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F616757.jpg)
De Urus was en is natuurlijk een melkkoe voor Lamborghini zelf, maar het model heeft ook voor een enorme werkgelegenheid gezorgd. Zo is de productiefaciliteit de laatste jaren gegroeid van 80 naar 160 duizend vierkante meter, terwijl er tussen 2015 en 2018 500 permanente nieuwe banen zijn gecreëerd om de productielijn op te tuigen.
PHEV op komst
Overigens zullen de orderboeken voor zowel de Urus als de Huracan nog verder gevuld worden. Van de Urus verschijnt binnenkort een PHEV-variant, terwijl er van de Huracan een Tecnica-uitvoering verschijnt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plafondairbag Citroën heeft geen toekomst
-
De Opel Corsa is jarig! Deze speciale versies wil je…
-
Vijf vragen aan: Peter Gillis (Massa is Kassa), realityster en autoliefhebber
-
Rijk Mengsel: gadgets voor jouw roadtrip deze zomer
-
Autovisie Kennisquiz: bijzondere cabrio’s
-
Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
-
Mercedes-Benz EQXX verbreekt z’n eigen record
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
-
Goed nieuws voor kopers BMW M2
-
Deze Bugatti is wél betaalbaar
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen