Dit zijn Lamborghini’s plannen voor de komende jaren

Nu Bugatti de Volkswagen Groep heeft verlaten, vormt Lamborghini het boutiquemerk binnen het Duitse concern. Topman Stephan Winkelmann spreekt van een ‘technical forerunner’ binnen het autobedrijf. Hoe komt dat tot uiting?

Eerst over Stephan Winkelmann zelf. Hij is terug in Sant’Agata Bolognese. Daar was hij al van 2005 tot en met 2016 te vinden. Hij loodste Lamborghini naar recordhoogte en haalde het Italiaanse merk uit het dal na de financiële crisis van 2008. Onder zijn supersvisie startte de ontwikkeling van de Urus, waarvan hij de marktintroductie aan zijn opvolger moest overlaten. Winkelmann zat op dat moment bij Audi Sport, al was toen al duidelijk dat hij bij Bugatti de scepter ging zwaaien. Sinds december 2020 is hij terug bij het merk dat bloeide onder zijn bewind. Stephan Winkelmann

Transitie

De Urus is genoemd. Het is de derde productlijn voor het merk, naast de sportwagens Huracan en Aventador. Winkelmann stond aan de basis en nu die SUV de afzet van Lamborghini ruimschoots verdubbelde, kijkt de teruggekeerde topman naar zelfs een vierde productlijn. Ondertussen werkt het merk aan elektrificatie, zonder de V12-motor de rug toe te keren. De opvolgers van de Huracan en Aventador vullen de agenda, waardoor voor meer financieel lucratieve few-offs als de Sian en Countach even geen ruimte is. Het moederconcern Volkswagen zit middenin een transitie naar elektromodellen. Is dat dan ook de koers die Winkelmann moét varen? “We zijn een design en prestatie gedreven merk en Lamborghini is een ‘technical forerunner’, georiënteerd op status. We zijn en blijven de ‘spirit of sportivity’ binnen de Volkswagen Groep. Ook wij volgen de weg naar elektrificatie. We hebben de wens om een elektrisch aangedreven model uit te brengen” zo geeft Winkelmann aan.

Vierde productlijn

Hij vervolgt: “Op z’n vroegst in 2027 komt er een vierde productlijn, waarvoor we de specificaties en de carrosserievorm nog niet hebben bepaald. Als het aan mij ligt, ontwerpen we een 2+2 in GT-stijl met grotere bodemvrijheid. Op dit moment is er nog geen besluit genomen over het platform. We zijn nog steeds in de oriënterende fase.” Zijn visie over de vierde productlijn brengt een nooit publiekelijk gemaakt Bugatti-model naar voren. “Dat was een gelijk idee”, beaamt Winkelmann direct. “Dit segment is nog niet betreden en ik denk dat er veel vraag naar is. Het is het beste uit twee werelden, een GT-design met die karakteristieke lange neus en het ver naar achteren geplaatste leefcompartiment. De hoge bodemvrijheid maakt de auto veiliger en de chauffeur voelt zich zelfverzekerder en comfortabeler.” Zijn beschrijving doet denken aan de Asterion-conceptcar. Een volledig elektrische aandrijflijn is de beste aandrijflijn voor de nieuweling, zoals ook de opvolger van de Urus elektrisch wordt.

Synthetische brandstof

Voor de SUV, die door Lamborghini als Super Sports Utility Vehicle wordt betiteld, komt eerst plug-in hybride-techniek beschikbaar. De lancering van de stekkerversie staat voor 2022 gepland. En volgen de sportwagens? “Als er een mogelijkheid is voor een synthetische brandstof, dan zien we goede kansen voor de nazaten van de Huracan en Aventador om een verbrandingsmotor te behouden. Als synthetische benzine er niet komt of niet bruikbaar is voor dit soort modellen, dan moeten we kijken wat we daarmee na 2030 gaan doen. We hoeven nu nog niet beslissingen te nemen, maar pas over een jaar of vijf.”

Lamborghini is nog lang niet klaar voor een elektrisch model

Winkelmann benadrukt dat synthetische brandstof niet zonder elektrificatie kan om aan de CO2-emissie te voldoen. Voor de gelimiteerde few-offs Sian en Countach kiest Lamborghini voor de supercapacitor. De techniek blijft de fabrikant doorontwikkelen, maar voor volumemodellen volstaat het niet om de opgelegde emissiereductie te bewerkstelligen. De topman stelt dat in 2024 het stekkerhybrideprogramma de CO2-emissie met 50% in 2025 doet dalen. Dat is met de supercapacitor niet te realiseren.”

Nieuwe V12 en architectuur

De bestaande Huracan en Aventador zijn op dat moment al vervangen. Het topmodel is als eerste aan de beurt. In 2023 verschijnt dat V12-model. Een jaar later is het de beurt aan de vervanger van de Huracan. Voor de Aventador-opvolger ontwikkelt Lamborghini “een compleet nieuw platform, een nieuwe V12-motor en ander onderstel. Niets is hetzelfde of wordt gedeeld met de Aventador. We blijven trouw aan de carbon fibre-structuur,” geeft Winkelmann aan, die aan Autovisie onthult dat er synergiën tussen de opvolgers van de Huracan en de Aventador zijn. Immers voor de volgende Huracan kan Lamborghini niet terugvallen op Audi, want dat merk geeft geen vervolg aan de R8.

“De overeenkomsten zijn op een niveau dat de gemeenschappelijke delen niet zichtbaar zijn.” Winkelmann laat er nog niets over los, maar uit zijn woorden kun je opmaken dat de V10-motor zijn langste tijd heeft gehad. De topman kwalificeert de V12-krachtbron als integraal onderdeel van Lamborghini, maar doet dat niet bij de V10-motor zoals die in de Gallardo en Huracan werd geleverd. De opvolger van de Huracan krijgt naar verluidt een V8-blok met stekkertechniek.

Financieel lucratieve few-offs

De technische ontwikkelingen en de opvolgers van de sportwagens zorgen ervoor dat het model als eerbetoon aan de Countach voorlopig de laatste few-off is, terwijl de Italianen er in de laatste twee jaar juist drie lanceerden. “We moeten pas op de plaat maken, want de agenda zit vol. De Sian, Essenza SCV12 en Countach kwamen heel kort op elkaar, maar laatstgenoemde moesten we gezien de 50e verjaardag van het conceptmodel wel brengen.”

Nog even dit: Aventador meest succesvolle V12-model

De Aventador was het eerste model van Lamborghini dat volledig onder supervisie van Stephan Winkelmann werd ontwikkeld. In 2007 startte het project dat in 2011 op de weg verscheen. Nu tien jaar later is het het meest succesvolle V12-model van het merk. De productieteller staat nu op meer dan 10.000 eenheden en de fabrikant bouwt het topmodel nog een kleine twee jaar. Van voorganger Murciélago verschenen er iets meer dan 4000 en dat was al meer dan de afgerond 2900 stuks van de Diablo.