Nieuwe namen voor opvolgers Lamborghini Huracan en Aventador
Nu de productie van de Lamborghini Aventador is gestaakt en het einde van de Huracan nabij is, maakt de Italiaanse sportwagenbouwer zich op voor de volgende generatie sportwagens. In de traditie van het merk krijgen de opvolgers van de twee modellen een kersverse naam.
Dat bevestigt Lamborghini-ceo Stephan Winkelmann aan Autovisie. Hoe de toekomstige sportwagens gaan heten, geeft de topman niet prijs. Gezien de traditie van het merk is het vanzelfsprekend dat de nieuwkomers over een andere naam zullen beschikken, maar vrij recent toonde Lamborghini aan een eerdere gebruikte aanduiding op nieuw te gebruiken. Precies vijftig jaar na de introductie van de Countach, presenteerde Lamborghini een few-off onder dezelfde naam. Echter, voor de Countach maakte de autobouwer een uitzondering, aangezien het nieuwe model een eerbetoon bracht aan zijn grootvader.
Miura, Countach, Diablo, Murciélago, Aventador
Lamborghini heeft als eerste een naam voor de opvolger van de Aventador nodig. Dat model komt in 2023 en voegt een nieuw hoofdstuk aan een rijke historie toe. De stamboom van de Aventador gaat terug tot de jaren zestig. Als eerste model in die productlijn verscheen de Miura. Hij werd opgevolgd door de Countach. Na een carrière van bijna twintig jaar verscheen de Diablo, die in 2001 plaatsmaakte voor de Murciélago. Sinds 2011 staat de Aventador bovenaan het programma van het Italiaanse sportwagenmerk.
V12 plug-in hybride
Al die modellen beschikken over een V12-motor die achter de stoelen is te vinden. Ook de volgende generatie blijft de V12-motor trouw, al krijgt het blok nu elektrische ondersteuning. Dankzij een elektromotor van 200 pk beschikt het volgende topmodel over een 1050 pk sterke krachtcentrale. De plug-in hybride-aandrijflijn is geheel nieuw ontwikkeld en kent een eveneens fonkelnieuwe twaalfcilindermotor.
Gallardo, Huracan
Een jaar later brengt Lamborghini de volgende nieuwe naam. De vervanger van de Huracan staat dan op stapel. De productlijn komt tot nu toe voort uit een samenwerking met Audi, dat op dezelfde architectuur de R8 bouwt, maar dit maal is de compacte sportwagen een zelfstandige ontwikkeling. Om de kosten in bedwang te houden delen de opvolgers van de Huracan en Aventador tal van componenten. Winkelmann benadrukt dat er een duidelijke hiërarchie binnen het modellengamma is.
De aandrijflijn met accupakket kent absoluut geen overeenkomst, zo geeft hij aan. Of de Huracan-opvolger een V6- of V8-motor krijgt, is niet bekend. Een V10 lijkt uitgesloten. Daarmee treedt de sportwagen niet in de voetsporen van zijn voorgangers, Gallardo en Huracan. Sinds de introductie van de modellijn in 2003 heeft de compacte sportwagen een tienpitter aan boord. In een ver verleden bood Lamborghini ‘instapmodellen’ aan met een V8, maar die stamboom werd in 1988 door de toenmalige eigenaar omgezaagd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken