Ford kan megalomane elektrowedstrijd wel eens gaan winnen

Al jaren beloven tal van (Amerikaanse) autofabrikanten en start-ups met een machtige elektrische pick-up te komen, maar nog altijd moet de eerste nog op de markt verschijnen. Ford lijkt de wedstrijd te gaan winnen, want de fabrikant presenteert nu de F-150 Lightning.

Dat is een elektrische versie van de beroemde F-150 pick-up, al jaren de bestverkochte auto in de Verenigde Staten. Ford kondigde de auto onlangs al aan en plakte al een productiedatum op de Lighting. Als alles volgens plan loopt, verschijnt de krachtpatser al in de lente van 2022. Let wel: in de Verenigde Staten. Of Tesla en Hummer dan ook al hun elektrische bakbeesten op de markt weten te brengen, is nog heel even de vraag. De plannen van Ford lijken op dit moment namelijk het meest concreet en realistisch.

Prijs Ford F-150 Lightning

De autobouwer deelt vandaag namelijk alle details, inclusief prijzen, van de nieuwe F-150 Lightning. In de Verenigde Staten biedt Ford die auto namelijk al aan voor net geen 40.000 dollar, al gaat het dan om de commerciële versie. De personenvariant begint bij 53.000 dollar. Dat is flink duurder dan de varianten met verbrandingsmotor, want die kosten zo’n 29.000 dollar (commercieel) en 33.000 dollar (SuperCab). Een belangrijke noot is dan ook dat Ford de reguliere F-150’s aan blijft bieden naast deze nieuwe elektrische variant.

Die elektro-F-150 levert wel indrukwekkende prestaties. Hij heeft een vermogen van 563 pk en een koppel van 1051 Nm, waardoor-ie volgens Ford (in combinatie met de grote batterij) in zo’n 4,5 tellen naar 100 km/h sprint. Hij mag in het uiterste geval (in combinatie met de lichtste batterij) iets meer dan 900 kilogram aan belading tot zich nemen en heeft een maximaal trekgewicht van een indrukwekkende ruim 4500 kilogram. De minder krachtige versie heeft een vermogen van 426 pk, maar ook 1051 Nm aan koppel en mag net geen 3500 kilogram aan de haak slaan.

Accupakketten

Ford geeft nog weinig informatie vrij over de beschikbare accupakketten en rept met geen woord over de capaciteiten van die units. Duidelijk is dus dat er twee varianten komen, goed voor een verbruik dat tussen de 370 en 483 kilometer ligt. Wie de F-150 Lighting daarna aan een 150 kW snellader legt, slurpt per tien minuten ongeveer 87 elektrische kilometers op.

Optisch lijkt de F-150 Lighting sterk op de reguliere variant, al valt de gesloten grille natuurlijk wel direct op. Wel is het frame volgens de autobouwer helemaal nieuw en bovendien sterker dan voorheen, en heeft de elektrische variant ook voor het eerst onafhankelijke wielophanging achter. De carrosserie is net als bij de reguliere F-150 gemaakt van aluminium.

Groter dan een Golf

Uiteraard zit deze elektrische versie ook vol met allerlei snufjes. Zo laat de auto altijd zien met hoeveel kilogram de auto beladen is en wat voor invloed dat heeft op de elektrische actieradius. Ook nieuw voor de F-serie van Ford: de telefoon kan als sleutel gebruikt worden. Verder kan de F-150 Lightning updates ‘over the air’ ontvangen. Ook nieuw zijn de digitale voorzieningen aan boord: centraal staat een verticaal geplaatst aanraakscherm dat een grootte van 15,5-inch heeft. Achter het stuur prijkt een 12-inch digitaal instrumentarium. In de ‘frunk’ is overigens nog ruimte voor een indrukwekkende 400 liter aan bagage. Ter vergelijking: dat is meer dan dat je kwijt kunt onder de hoedenplank van een Volkswagen Golf.

Al met al heeft Ford dus zeer concrete plannen met de F-150 Lightning. Het begint eind dit jaar met de productie van de F-150 in de Rouge-fabriek in Dearbourn, nabij Detroit. Klanten kunnen vanaf vandaag al een productieplekje reserveren door 100 dollar naar Ford over te maken, waarna ze hun F-150 Lightning naar verwachting in de lente van 2022 kunnen verwachten.

Rivian, Tesla en GMC

Daarmee heeft Ford grote kansen om de elektrostrijd te winnen. Ook Tesla, Rivian, GMC, Canoo en Fisker zijn bezig met een elektrische en krachtige pick-up, maar enkel GMC/Hummer heeft tot nu toe concrete productieplannen gedeeld. Die megalomane creatie moet ook ergens in 2022 van de band rollen en te koop zijn in de Verenigde Staten.

Reageer op artikel:
Ford kan megalomane elektrowedstrijd wel eens gaan winnen
Sluiten