De nieuwe Hummer is elektrisch en krankzinnig

Dat-ie er kwam en krankzinnig moest zijn, wisten we al even. General Motors heeft vandaag het doek van de enorme en volledig elektrische Hummer getrokken.

Begin dit jaar schudde General Motors de Cybertruck-fanaten weer even wakker met de aankondiging van een volledig elektrische Hummer. Het liet toen enkel de neus van de mastodont zien, maar meldde ook dat-ie een vermogen van minstens 1000 pk zou krijgen. Vandaag laten de Amerikanen de gigant in vol ornaat zien en delen ze de definitieve details van de extreme elektro-SUV. En wat blijkt, het ‘groene’ monster doet z’n voorgangers eer aan.

Humvee

Wie Hummer zegt, denkt direct aan de enorme bakbeesten van vroeger. In de vorige eeuw maakte General Motors de Humvee voor het Amerikaanse leger, waarna er in de jaren ’90 een burgerversie onder de noemer Hummer H1 op de markt verscheen. Emile Ratelband wilde net voor de eeuwwisseling een exemplaar importeren, maar de auto werd door de RDW niet goedgekeurd als auto. Later bracht Hummer onder de vlag van General Motors de meer geciviliseerde H2 en H3 uit, maar die auto’s stonden symbool voor benzineslurpers en milieuvervuilers.

Zo’n tien jaar geleden verdween Hummer van de radar, maar in de tussentijd is er veel rondom het merk gebeurd. De naam Hummer keert nu echter als model van GMC en heeft voortaan een volledig elektrische aandrijflijn. Het topmodel, de zogenoemde Edition 1, heeft een vermogen van maar liefst 1014 pk. Het koppel bedraagt een wereldschokkende 15.592 Nm, maar dat is het theoretische verzamelde koppel van drie elektromotoren. Het daadwerkelijke aantal newtonmeters dat op de wielen wordt overgebracht en op straat komt, ligt een heel stuk lager. Waarschijnlijk rond de 1500 Nm, maar dat is nog niet door de fabrikant bevestigd. Wel weten we nu dat  de Hummer EV binnen drie seconden de 100 km/h moet kunnen aantikken.

Drie elektromotoren

Die 1014 pk wordt geproduceerd door liefst drie elektromotoren, die hun stroom halen uit een accupakket waarvan de capaciteit nog niet is bevestigd. Wel is de batterij volgens General Motors goed voor een bereik van 563 kilometer, al is die opgave het resultaat van een verouderde meetmethode. Een EPA-range, die vaak lager uitvalt dan de Europese WLTP-meetmethode, is nog niet beschikbaar. GM vermeld nu al wel  dat de batterij van de Hummer 70% minder kobalt bevat dan ‘reguliere batterijen’.

De Hummer EV heeft – net als de Porsche Taycan – een 800 Volt-systeem, waardoor onder andere het opladen van de accu bijzonder snel plaatsvindt. GM spreekt over een maximaal laadvermogen van 350 kW en stelt dat de Hummer EV bij een capabele snellader 160 kilometer range per 10 minuten naar binnen slurpt.

Uiterlijk van de Hummer EV

Kijken we naar het uiterlijk van de nieuwe elektro-Hummer, dan zien we veel stylingdetails van z’n iconische voorgangers. De enorme neus, type-aanduiding in de ‘grille’, het hoekeige silhouette en de talloze H-motieven maken duidelijk dat hier niets anders dan een Hummer staat. Opvallend is bovendien het feit dat het hier gaat om een pick-up, waarmee de Hummer dus echt de strijd aangaat met de Tesla Cybertruck. Het transparante dak van de Hummer EV is bovendien uitneembaar, waardoor inzittenden niet alleen van de zon, maar ook van de wind kunnen genieten. Exacte buitenmaten deelt General Motors overigens nog niet.

Hummer EV

Ondanks het feit dat het interieur van de Hummer EV van alle luxe opties is voorzien, moet dit vooral een terreinheld zijn. Een bijzondere eigenschap van de mastodont is de zogenaamde ‘krab-modus’. De Hummer EV heeft namelijk vierwielbesturing en kan in de krab-modus modus alle vier wielen dezelfde positie laten aannemen. Daardoor kan de Hummer EV zich diagonaal als een krab voortbewegen. Fraai, maar niet zo bijzonder als de Tank Turn van de Rivian R1T, waarmee die elektro-pick-up een rondje kan maken op z’n plek.

Dat de topversie van de Hummer meer dan 1000 pk zou krijgen wisten we dus al, ook duidelijk was dat er meerdere en minder krachtigere versies van de EV verschijnen. We zetten ze even voor je op een rijtje:

Hummer EV Edition 1

  •  1014 pk uit drie elektromotoren
  • 0-100 km/h in ongeveer drie seconden
  • Laadvermogen van 350 kW
  • Actieradius van +350 mijl/563 kilometer
  • Herfst 2021
  • $112.595 (€95.000)

Hummer EV2

  • 625 pk uit twee elektromotoren
  • 0-100 km/h n.b.
  • 400 Volt-systeem, laadvermogen n.b.
  • Actieradius van +250 mijl/402 km
  • Lente 2024
  • $79.995 (€67.000)

Hummer EV2x

  • 625 pk uit twee elektromotoren
  • 0-100 km/h n.b.
  • 800 Volt-systeem, laadvermogen n.b
  • Actieradius van +300 mijl/482 km
  • Lente 2023
  • $89.995 (€76.000)

Hummer EV3X

  • 800 pk uit drie elektromotoren
  • 0-100 km/h n.b.
  • 800 Volt-systeem, laadvermogen n.b
  • Actieradius van +300 mijl/482 km
  • Herfst 2022
  • $99.995 (€84.500)

Het duurt dus nog wel even voordat de Hummer EV op de markt komt. Desondanks zijn alle Edition 1’s al gereserveerd, al is het onduidelijk om hoeveel exemplaren het gaat. De Nederlander moeten we teleurstellen (of misschien wel verblijden), want hij komt niet naar ons land. Althans, nog niet. Waar in het verleden bij de H2 en H3 Kroymans fungeerde als dealer voor de imposante Amerikanen, is er nu nog geen partij die zich daarvoor heeft aangemeld. De plannen vanuit General Motors zijn er op dit moment ook nog niet.

Lees ook:

Reageer op artikel:
De nieuwe Hummer is elektrisch en krankzinnig
Sluiten