Fiat Panda Sport is een kleine teleurstelling
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F01_Nuova-Panda-Sport.jpg)
In 1980 werd-ie geïntroduceerd, de eerste generatie Panda. De productie stopte pas 23 jaar en ruim 4 miljoen stuks later. Van de derde generatie – nu 40 jaar later – produceert Fiat een Panda Sport, maar die klinkt spannender dat hij is.
De eerste generatie Fiat Panda was en is een cultheld pur sang. Het hoekige uiterlijk en slimme ontwerp had destijds een enorme impact op de autowereld, maar ook de tweede generatie mocht er wezen. Helemaal als we het hebben over de 100HP-versie. Die had een 1,4-liter benzinemotor met jawel, 100 pk. Deze trok in 9,5 seconden naar 100 km/h en had een topsnelheid van 185 km/h. Begin dit jaar vertelde een van de ontwikkelaars van de nieuwe Panda aan Autovisie dat we konden uitkijken naar een model ‘in de geest van de 100HP’. Die auto is vandaag gepresenteerd. De voorgeschiedenis en voorspelling van de nieuwe Panda Sport klinken echter leuker dan-ie daadwerkelijk is.
Sportief exterieur
Laten we beginnen met de positieve, sportieve elementen. De nieuwe Panda Sport heeft 16-inch lichtmetalen wielen met rode accenten. De handgrepen en buitenspiegelbehuizing zijn in carrosseriekleur of glanzend zwart (gecombineerd met een zwart dak) uitgevoerd. Ook is er een nieuwe kleur, genaamd Matt Grey, beschikbaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F11_Nuova-Panda-Sport.jpg)
Up-to-date interieur
Nieuwe stoelen met donkergrijze bekleding, stoffen zijpanelen, rode stiksels en zwarte hemelbekleding geven de Panda Sport een net iets chiquer interieur. Ook vinden we standaard een telefoonhouder en een nieuw 7-inch multimediascherm. Dit systeem ondersteunt uiteraard Apple CarPlay en Android Auto, en zien we waarschijnlijk binnenkort op andere Panda’s terug.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F28_Nuova-Panda_Radio-7-inch-touchscreen.jpg)
Niet echt sportief
Dan komen we uit bij de teleurstelling, want de Panda Sport is niet echt sportief. De Italiaan wordt namelijk geleverd met de bekende 1,0-liter FireFly-motor met mild hybride-techniek. En dat is op z’n zachtst gezegd geen sportieve motor: hij heeft geen 100 pk of zoals we gehoopt hadden nog iets meer, maar slechts 70 pk. Daarmee is hij aanzienlijk langzamer dan de oude Sport want hij heeft bijna 15 seconden nodig voor de 0-100 km/h-sprint en ook zijn topsnelheid is veel lager. Deze Sport heeft bovendien geen aangepast onderstel of besturing, waardoor hij eigenlijk niet eens in de schaduw van die heerlijke 100HP mag staan. Wil je nog wel enigszins een ode brengen aan die voormalige, echt sportieve Panda, ga dan voor het ‘Panemonio Pack’. Dat is een eerbetoon aan die 100HP en geeft je Panda rode remklauwen, donkere ramen en een stuur met rode stiksels.
Begin van volgend jaar staat de Fiat Panda Sport bij de dealers in Nederland. De prijzen en volledige specificaties worden in de aanloop naar de introductie bekend gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit