Fiat Panda en 500 Hybrid zijn zeer gunstig geprijsd

Vorige week reden we voor het eerst met de Fiat Panda en 500 Hybrid. Doorslaggevend voor het succes van die auto’s zijn de Nederlandse prijzen, die toen nog niet bekend waren. Vandaag deelt Fiat Nederland die wel en blijkt dat de bpm-regels in ons land ook wel eens voor goed nieuws kunnen zorgen.

De Fiat Panda Hybrid, die voorlopig alleen als City Cross-uitvoering op de markt komt, is wegens o.a. een lagere uitstoot €2500 goedkoper geworden. De bpm op de Panda Hybrid bedraagt daarom ‘maar’ €1741. De totaalprijs bedraagt €14.290, terwijl de uitgaande Waze 4×2 vanaf €16.790 beschikbaar was. Wie kiest voor de Launch Edition betaalt €1000 meer. Daarvoor krijg je automatische airconditioning, parkeersensoren, led-dagrijverlichting, hybride-emblemen, mooie Sequal-stoelen (in hoogte verstelbaar) en een lederen stuurwiel en pookknop.

TwinAir

Daarmee is de Panda Hybrid zeer gunstig geprijsd ten opzichte van de niet-geëlektrificeerde tweecilinder, de TwinAir Turbo 85. Mede door een bpm-bedrag van €5.084 dient voor die auto €20.490 (Cross 4×4-uitvoering) te worden betaald.

Ook de Fiat 500 Hybrid is gunstiger geprijsd dan zijn reguliere benzinebroers. De Pop begint bij €15.735, de Lounge-uitvoering is er vanaf €17.435. Apple CarPlay en Android Auto, bluetooth en cruise control maken deel uit van die meeruitrusting. De Launch Edition, met 16-inch lichtmetaal, de Sequal-stoelen, hybride-emblemen en de specifieke exterieurkleur kost €19.235. Opnieuw is de lagere CO2-uitstoot en dus het lagere bpm-bedrag de voornaamste reden voor het gunstige prijsverschil. De bpm voor de hybride-modellen bedraagt €1682, terwijl er voor de 1.2 motoren een bedrag van €4826 wordt gerekend.

Test

Zoals gezegd reden we vorige week in Bologna al met beide modellen. Toen ontdekten we al dat de Fiat Hybrids goed geschut zijn in de grote CO2-race, mits de prijs gunstig zou zijn. Dat laatste kunnen we nu dus bevestigen.