Hyundai laat bom vallen, de i20 N is daar!
Het bommetje waar we al jaren reikhalzend naar uit kijken, is daar. Hyundai stelt de i20 N voor. In het voorjaar van 2021 komt de hot hatch op de markt.
Zet de letter N in de naamgeving van een Hyundai-model en je weet hoe laat het is. Het karakter verwijst naar Hyundai’s ontwikkelingscentra Nanyang en Nürburgring, maar bovenal naar laatstgenoemde kraamkamer. De i20 N is geboren op het legendarische circuit in Duitsland. Vanaf het dakterras kijk je uit over het lange rechte stuk van het immense circuit, waar eerder de i30 N en Veloster N werden gevormd. Waar de twee hatchbacks geïnspireerd zijn op circuitracers, daar is de grondlegger van de i20 N eigenlijk een rallywagen.
Wereldkampioenschap rally
Aan de basis voor de motorsportversie van de i20 staat namelijk de i20 WRC, waarmee Hyundai deelneemt aan het wereldkampioenschap rally. Toch is de i20 N niet bedoeld voor een gravelpad, een modderpad of een bosweg. Nee, de geasfalteerde weg is zijn strijdtoneel. Op die verharde weg zal de i20 N onder andere de Ford Fiesta ST, een van de beste hot hatches in zijn klasse, en de Mini John Cooper Works GP treffen.
Vermogen Hyundai i20 N
Het strijdwapen van Hyundai beschikt over een bekende 1,6-liter benzinemotor met directe inspuiting en een turbo. Hij perst 204 pk uit de vier cilinders en genereert een koppel van 275 Nm. Aan het blok koppelt Hyundai een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Wie snel schakelt moet een 0-100 km/h tijd van minder dan zeven tellen kunnen realiseren. Met launch control duurt dezelfde sprint precies 6,7 seconden. De topsnelheid van de 1190 kg lichte vijfdeurs hatchback ligt op 230 km/h.
Finishvlag
De met 10 millimeter verlaagde i20 N ten opzichte van de reguliere i20-modellen is voorzien van een afwijkend front met een dikker aangezette bumper en opvallend grote luchtinlaat voor de turbomotor. De grille met een blokjesmotief a la finishvlag oogt breed en bevat uiteraard het onder liefhebbers bekende N-logo. Waar oranje tot op heden werd gebruikt als huisstijl voor de N-afdeling, kenmerken op de i20 N exterieuraccenten in Tomato Red.
Lichtmetalen wielen
De koets van de i20 N is aangekleed met dorpelverbreders en een forse spoiler. Ook hier tref je een driehoeksvorm aan, maar anders dan op de i30 N met zijn derde remlicht is op de i20 N voor een driehoekig mistachterlicht gekozen. En profil vallen de 18-inch in matgrijs gespoten lichtmetalen op, waarachter remklauwen met het bekende N-logo schuilen.
Phantom Black
Hyundai voorziet de koets van een van de zes kleuren. Exclusief voor de i20 N is de tint Performance Blue. Optioneel levert de fabrikant een dak in de kleur Phantom Black, een tint die ook voor de hele carrosserie beschikbaar is.
Binnenin kleedt Hyundai de hot hatch aan met een sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun, een N-sportstuurwiel, de N-versnellingspookknop en de metalen N-sportpedalen.
Mechanisch Torsen-sperdifferentieel
Op technisch vlak beschikt de i20 N optioneel over een N Corner Carving Differential, een volledig mechanisch Torsen-sperdifferentieel. Elektronisch geregeld is het N Grin Control System met vijf rijstanden, Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Via het programma past de bestuurder de instellingen van de motor, de besturing, de stabiliteitscontrole (ESC) én het uitlaatgeluid aan. ESC kan aan, in Sport of zelfs volledig uit. Onderstel met wielophanging, de remmen en stuurinrichting zijn specifiek afgesteld op de i20 N.
Hyundai rijdt de 4,05 meter lange, 1,75 meter brede en 1,44 meter hoge i20 N vanaf komend jaar de weg op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’