Autovisie
Autovisie Nieuws 15 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Hoe de elektrische auto, in het geval van nood, je redder in nood is

Met een elektrische auto kom je binnen no-time van A naar B en hij is ook nog eens goed voor het milieu. Maar een EV kan ook een grote redder in nood zijn. Een stel uit Florida gebruikte hun Ford nadat de stroom uitviel door orkaan Ian.

De ochtend nadat orkaan Ian de stroom had platgelegd, kwamen Westley en Sarah Ferguson uit Haines City op een idee. Westley liet twee verlengsnoeren in hun huis lopen vanuit zijn Ford F-150 Lightning. Hij plugde de koelkast in de ene en een stekkerdoos in de andere. Daardoor kon de EV al snel lampen, ventilatoren en de televisie van stroom voorzien. Westley en Sarah konden dankzij de elektrische auto een rundvleesstoofpot koken en een filmavond te houden met hun buren. Internetservices waren ook uitgevallen, dus gebruikten Westley en Sarah een Blu-ray-speler om films mee te kijken.

Hoe een elektrische auto je huis van stroom kan voorzien

Tweerichtings-laden is er in verschillende varianten. Ford is een van de weinige autofabrikanten die modellen aanbiedt met vehicle-to-home (V2H)-mogelijkheden. Hierbij kan de stroom van een thuislader worden omgekeerd, waardoor een elektrische auto andere apparaten van stroom kan voorzien. Maar zelfs een paar stopcontacten in de auto kunnen in een mum van tijd energie leveren.

Tweerichtings-laden is nog niet heel populair

Hoewel tweerichtings-laden iets is waar Ford fanatiek mee adverteert, laat onderzoek zien dat de meeste EV-kopers hun voertuig niet om deze reden kopen. Bloomberg Green hield een enquête onder meer dan 1.500 Amerikaanse EV-eigenaren. Niet eens 1 procent van de respondenten noemde tweerichtings-laden een reden om een elektrische auto aan te schaffen.

Als de elektrische brandweer: 5 EV’s die bloedje snel zijn

“Niets in ons marktonderzoek wijst erop dat voorbereiding op noodsituaties een reden is om een elektrische auto te kopen”, zegt Mark Schirmer, een woordvoerder van de onderzoeks-winkel Cox Automotive, die kopers regelmatig vraagt naar hun aankoopbeslissingen. “Consumenten geven vooral prioriteit aan prijs, maandelijkse betaling en styling. Voorbereiding op noodsituaties is misschien wel een ‘nice-to-have’.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.