Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 20 mei 2021

De mooiste auto’s met een Gulf-livery: van Ford GT40 tot McLaren F1 GTR

Onlangs maakte het Formule 1-team van McLaren bekend dit weekend met de speciale Gulf-kleuren naar de Grand Prix van Monaco te gaan. Het Britse team doet dit als eerbetoon aan de samenwerking die ze sinds vorig jaar zijn aangegaan. Met de terugkeer van de legendarische blauw-oranje kleursamenstelling is het tijd om in een lijstje te duiken met de mooiste auto’s die ooit een Gulf-livery droegen.

Porsche 911 RSR GTE

Foto: Laurens Stade

In 2018 doet Porsche mee aan het World Endurance Championship met meerdere auto’s, maar deze springt er het meeste uit. De Porsche 911 RSR GTE-auto van het team Gulf Racing strijdt mee in het AM-kampioenschap, bedoeld voor coureurs met een lagere licentie (het systeem gaat van brons tot platinum). In het ‘superseason’, zoals het seizoen 2018/2019 genoemd werd vanwege de dubbele aanwezigheid van de 24 uur van Le Mans, komt dat team slechts tot de zevende plaats in het kampioenschap. De Gulf-kleuren gaven dus geen geluk aan het team dat nul keer won en twee keer vierde als beste resultaat had, maar opvallen deed-ie zeker.

Ford GT40: Gulf-legende

Foto: Laurens Stade

De Gulf Ford GT40 P/1075 is wellicht een van de meest iconische racewagens ooit. Niet alleen door het feit dat de auto in 1969 als eerste over de streep kwam van de 24 uur van Le Mans, ook het hele verhaal en rivaliteit tussen Ford en Ferrari draagt hieraan bij. Voor de fan zijn er meerdere documentaires en zelfs een film gemaakt over deze rivaliteit, met de race uit 1966 in het bijzonder. Kort samengevat: Ford maakte een einde aan de dominantie van Ferrari op Le Mans, maar kende ook de nodige controverse intern met coureur Ken Miles. Hij verloor de 24 uur van Le Mans nadat hij op de andere twee Fords wachtte voor een mooie persfoto, maar omdat Bruce McLaren bij de start verder achter hem stond – en dus de langste afstand had afgelegd – werd dat team tot winnaar uitgeroepen.

De originele Le Mans winnende GT40 werd voor het laatst in 2012 verkocht. Hij wisselde toen voor 11 miljoen dollar van eigenaar. Voor de geïnteresseerde zonder zo’n grote portemonnee werd er ook een replica gemaakt door speciale autobouwer Superformance. Dat bedrijf kreeg destijds ‘full access‘ tot de winnende GT40 en wist daarmee alle benodigde informatie te verzamelen om een perfecte kopie van de auto te bouwen. Die kostte ‘slechts’ twee ton.

McLaren F1 GTR Longtail

De originele McLaren F1 GTR Long Tail Gulf-Davidoff-racewagen dateert van 1997. Dat jaar verscheen het Gulf-raceteam met drie auto’s in de Gulf-Davidoff-kleuren aan de start van de 24 uur van Le Mans. Ze reden onder de startnummers 39, 40 en 41. In de LMGT1-klasse werd het team met nummer 41, bestuurd door Pierre-Henri Raphanel, Jean-Marc Gounon en Anders Olofsson, eerste. Overall werd het rijderstrio tweede. De nummer 39 haalde de finishlijn niet, terwijl de 40 niet eens de start haalde.

Aston Martin Vantage V8 GTE

Foto: Aston Martin Racing / Drew Gibson

Aston Martin was al een tijdje actief in de GT2-klasse in de endurance racerij, totdat deze in het World Endurance Championship vervangen werd door de GTE’s. In 2012 deed het mee met één V8 Vantage, in de opvallende Gulf-livery. Daarna werden het er steeds meer, totdat Aston Martin in 2018 overstapte op de nieuwe generatie Vantage. Na negen jaar, met 47 zeges in haar klasse, in de GTE-klasse van het WEC trekt Aston Martin de stekker uit het project. Als het fabrieksteam is het gestopt, maar het merk levert wel nog de Vantage aan klantenteams.

Dragon Speed Gulf Racing LMP1

Naast de GTE liet Gulf Racing van zich gelden in de LMP1 in 2019 voor de 24 uur van Le Mans, in samenwerking met het Amerikaanse Dragon Speed. Dat was 50 jaar na de tweede overwinning van Gulf op Le Mans. De Dragon Speed BR1-Gibson uitvoering was voorzien van de legendarische racekleuren van Gulf. Als eerbetoon aan de drie overwinningen van Gulf op Le Mans stonden de jaartallen van de overwinningen vermeld in de staartvin van de auto. Ook hier weinig succes: de LMP1 haalde de finish van die race niet.

Porsche 917k

1970_porsche_917k_1107_mh-1200x662

Naast de Ford GT40 en de McLaren F1 GTR Long Tail, is de Porsche 917K (met de K van Kurzheck, oftewel ‘korte achterkant’) een van de bekendste voorbeelden van auto’s met Gulf-kleuren. Die legendarische racewagen won de 24 uur van Le Mans in 1970 en 1971 en schreef in twee jaar bijna elke race waaraan hij meedeed op zijn naam. Hij werd aangedreven door een luchtgekoelde ‘flat-12’ (blokhoek van 180 graden) en produceerde ongeveer 580 pk.

McLaren MCL35M: Gulf is terug

De laatste toevoeging aan de Gulf-livery’s: de MCL35M. De Formule 1-auto van McLaren wordt voor de Grand Prix van Monaco 2021 in de lichtblauwe en oranje kleuren gedoopt. Dat doet het team als eerbetoon aan de terugkerende samenwerking met Gulf Oil, dat vorig jaar als strategisch partner werd aangekondigd. Het resultaat: een mooie one-off livery voor een bijzonder raceweekend.

McLaren 720S

We blijven bij McLaren, dat dus niet alleen voor de gelegenheid het Formule 1-team in de Gulf-kleuren heeft gedoopt. Ook de 720S heeft de Gulf-behandeling gekregen. Waar de McLaren MCL35M nog veel oranje bevat, is deze vooral in het lichtblauw gehuld met één prominente oranje streep. Slechts een beperkt aantal klanten van de Britse supercar-fabrikant krijgen de kans om de 720S in de Gulf-kleuren te laten spuiten door de MSO-afdeling van McLaren.