Absolute topversie Porsche Cayenne op komst, maar niet de sterkste
Het gamma van de Porsche Cayenne is redelijk breed, maar volgens de Duitsers past daar nog wel een extra potente versie tussen. Naar verwachting presenteert de autobouwer het model dit jaar nog.
Wie bij Porsche aanklopt voor een Cayenne, kan kiezen uit een hoop smaken. Dat begint al bij de carrosseriestijl, want de Cayenne is er als SUV of Coupé. Daarna kan de keuzestress zomaar toeslaan, want Porsche levert naast het standaardmodel ook een S, GTS, Turbo (S) en twee stekkerhybrides. Toch is dat nog niet genoeg. De Duitse sportwagenfabrikant presenteert binnenkort namelijk een nieuwe versie voor de huidige Cayenne.
4,0-liter V8
Hoewel Porsche zelf nog niets prijsgeeft over de aandrijflijn en diens specificaties, weet Autocar al te melden dat het om de bekende 4,0-liter V8 uit de Cayenne Turbo gaat. Die levert in die auto 550 pk en ligt in de basis tevens in de neus van de Cayenne GTS, waarin-ie goed is voor 460 pk. In het nieuwe topmodel is de achtcilinder met dubbele turbo gekieteld tot een vermogen van 640 pk. Daarmee wordt het niet de sterkste Cayenne van het moment, want die titel bezit de huidige Turbo S E-Hybrid. De stekkersporter heeft namelijk een gecombineerd vermogen van 680 pk.
Porsche doet geheimzinnig over het nieuwe topmodel en spreekt van een geheel nieuwe variant, maar het lijkt er in dit stadium op dat deze versie ‘gewoon’ de naam Turbo S gaat dragen. Dat is binnen de familie de benaming voor een absoluut topmodel, in dit geval zónder de hulp van elektromotoren. Bovendien verscheen die type-aanduiding in het verleden ook al op de Cayenne.
Cayenne Coupé
Redelijk uniek is wel dat Porsche deze topversie enkel als Coupé op de markt brengt. Die versie is namelijk lichter en heeft een lager zwaartepunt dan de SUV, waardoor-ie volgens de autobouwer beter als topmodel is geschikt. “Ons doel is om niet alleen de sterkste, maar ook sportiefste Cayenne ooit te leveren”, zo stelt Rico Löscher, hoofd van het ontwikkelingsteam van deze Cayenne, tegenover Autocar.
Zoals verwacht voert Porsche al haar mogelijke trucjes op de Cayenne uit, van actieve rolstabilisatoren tot luchtvering. Daardoor moet-ie net zo dynamisch aanvoelen als de huidige GTS, maar indrukwekkendere prestaties dan die auto leveren. Zo zijn onder andere de voorwielen een halve inch-breder en is het negatieve camber met 0,45 graden vergroot. Ook krijgt de Cayenne Turbo S, zoals we ‘m nu maar even noemen, speciaal ontwikkelde banden. De wielen meten 22-inch (285/35R22 vóór, 315/30R22 achter).
Urus en RS Q8
Al met al valt deze nieuwe Cayenne met z’n specificaties precies tussen de Audi RS Q8 en Lamborghini Urus in. Eerstgenoemde heeft eveneens een 4,0-liter V8 met 600 pk, terwijl de achtcilinder in de Italiaan een dikke 650 pk levert. Verwacht wordt dus ook dat deze Cayenne qua sprintprestaties tussen die modellen valt, dus ergens tussen de 3,6 en 3,8 seconden. Tegelijkertijd is de Italiaanse sportwagenbouwer al een tijd bezig met een sterkere en sportievere versie van de Urus, die de naam Evo zal dragen.
Het was overigens wel de week van Walter Röhrl bij Porsche. Nadat hij eerder deze week al een bijzonder verjaardagscadeau kreeg in de vorm van de 924 GTS rally-auto, mocht hij nu ook al de eerste rondjes met deze nieuwe Cayenne maken op de Hockenheimring.
Porsche verrast legendarische Walter Röhrl met fraai verjaardagscadeau
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024