Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 20 mei 2021

Porsche verrast legendarische Walter Röhrl met fraai verjaardagscadeau

Veertig jaar na het rallyseizoen 1981, waarin Walter Röhrl met de Porsche 924 Carrera GTS reed, komt Porsche met een verrassing voor de oud-rallyrijder. De Duitse tweevoudig rallykampioen is namelijk herenigd met een van zijn rallyauto’s, die volledig hersteld werd.

Op 15 mei 2021 was het precies veertig jaar geleden dat de Porsche 924 Carrera GTS Rally aan de start stond van de International ADAC Metz Rally, in 1981. Met Walter Röhrl achter het stuur van de goud-zwarte auto met Monnet-kleuren, en navigator Christian Geistdörfer naast ‘m, boekte de Duitse autofabrikant maar liefst vier zeges in het Duitse rallykampioenschap dat seizoen. Vanwege technische problemen verliep de eerste rally in Metz niet zoals gehoopt, toch pakten Röhrl en Geistdörfer een nette tweede plaats. Daarna won het duo de Rally van Hessen, de Serengeti Safari Rally, de Anterior Palatinate Rally en de Baltische Rally.

Naar het museum

Na dat succesvolle seizoen stapten de twee over naar Opel, terwijl de Porsche 924 GTS Rally aan haar laatste seizoen begon in 1982. Dit keer met Jacky Ickx, ex-Formule 1-coureur in die tijd, achter het stuur. Op 27 augustus 1982 werd de 924 GTS Test-auto overhandigd aan het Porsche-museum. Daarna werd de auto naar de fabriek gebracht, waar de 924 weer in de kleuren van Monnet, de cognac-maker, werd gespoten. Sindsdien werd er aan de auto niets meer gedaan.

Volksheld: Porsche 924 40 jaar jong

Totdat Porsche voor deze het 40-jarig jubileum van de 924 GTS besloot de auto weer uit de kast te halen. Daar was nog een reden voor, want de legendarische Rörhl zou snel z’n verjaardag vieren. De autobouwer begon daarom aan een restauratie van de 924. De onderhuidse techniek en het spuitwerk zijn grotendeels intact gebleven, maar verder heeft Porsche het nodige gerestaureerd. Dat gebeurde allemaal in de historische race-afdeling van de fabrikant in Weissach.

Restauratiewerk aan de 924 GTS Rally

De Porsche 924 Carrera GTS Rally werd op 12 december 1980 geproduceerd. Het was de vijfde van de negen prototypes van de 924 GTS en onderdeel van de zogenaamde ‘pre-series’. De 2,0-liter viercilinder turbomotor was ook slechts een testversie: er stond geen serienummer op. Desondanks hield deze ene motor het volledige 1981 rallyseizoen vol. Er staan inmiddels slechts 10.371 gereden kilometers op de teller.

De focus bij deze restauratie lag op het behouden van de originaliteit van de auto. Onderdelen als de rode gordels, die door zonlicht wat verkleurd waren, bleven onaangetast. Naast een aantal versleten onderdelen werd ook een aantal chassiscomponenten en het brandstoftoevoersysteem gereviseerd, herbouwd en opnieuw geplaatst. Van de originele 911 Turbo-remklauwen tot de luchtkoeler met een gelaste behuizing: het was allemaal toe aan wat restauratiewerk.

Geheimzinnig gedoe

Hoewel het restaureren natuurlijk een flinke klus is, was het voor Porsche misschien wel de lastigste taak om het een verrassing te houden. Het wilde de 924 GTS Rally cadeau doen aan Röhrl, die zijn 74ste verjaardag vierde. Maar na al die jaren heeft de oud-rallyrijder nog steeds goede connecties binnen het team. Kuno Werner, het hoofd van de werkplaats van het museum, vreesde naar eigen zeggen het ergste en dacht dat het nieuws over de restauratie Röhrl wel zou bereiken. Toch slaagde Porsche erin om het geheim te houden. Begin maart was het dan zover: de Porsche 924 GTS Rally werd herenigd met de jarige Röhrl.

Voor de Duitser was het een soort van trip down memory lane. “Het was een enorme verrassing voor mij”, vertelt Röhrl. “Ik stapte veertig jaar geleden uit de auto, en heb er sindsdien niet meer in gereden. Ik was dus echt verbaasd toen Roland (Kussmaul, oud-rally- en testrijder, red.) voor mijn deur stond met deze auto. Met deze auto begon het allemaal voor mij bij Porsche. Dat is waarom ik een heel nauwe band mee heb. Het is voor mij echt en reis terug in de tijd. Ik voel me meteen veertig jaar jonger”, grapt hij.

Tweedehands Porsche kopen? Dit zijn vijf betaalbare occasions!

Duurste productie-auto van Porsche tot dan toe

De rallyauto was gebaseerd op de Porsche 924 Carrera GTS. Dat was destijds het duurste model in die klasse, met een prijs van 110.000 Duitse Marken. Het was daarmee ook meteen de duurste productie-auto van Porsche tot dan toe. De standaardversie van de GTS produceerde 240 pk, de Club Sport had er met 275 pk al iets meer. De racevariant, de GTR, beschikte over nog meer vermogen: 375 pk.

Veel van deze auto’s werden er niet gemaakt. Slechts 59 van deze GTS-versies zagen het levenslicht. Ze werden allemaal in de kleur ‘Guards’-rood verkocht. Inclusief prototypes werden er slechts 59 gemaakt. Porsche maakte overigens ook een fraaie video over deze gerestaureerde 924 GTS, waarin ze de kijker meenemen door het restauratieproces en de auto uiteindelijk overhandigen aan de beroemde Walter Röhrl.

Audi Quattro en Walter Röhrl

Autovisie dook vorig jaar ook in een belangrijk Röhrl-hoofdstuk, door de geschiedenis van de Audi Quattro naar boven te halen. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst kreeg zelfs de kans om achter het stuur van drie rally-iconen te stappen, waaronder de befaamde auto die Röhrl in de vorige eeuw reed. Geniet met ons mee via onderstaande video.