Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 23 mrt 2020
Leestijd: 5 minuten

Porsche: 6x de leukste instapper

De Porsche 718 Cayman en 718 Boxster worden beschouwd als de hedendaagse instapmodellen van Porsche. De auto’s bieden veel plezier voor bijna de helft van de prijs van een 911. Toegegeven, een vanafprijs van 85.100 euro is nog geen koopje, maar het scheelt wel met de instapprijs van een 911. Die ligt namelijk op 143.200 euro.

Kort geleden hebben wij de nieuwe Porsche 718 Cayman en 718 Boxster GTS 4.0 aan de tand mogen voelen. Die werden als ‘ultieme variant’ van de instap Porsches bestempeld. Nu heeft Porsche door de jaren heen meerdere instapmodellen gehad. In dit artikel zetten we zes leuke varianten voor je op een rij!

6. Porsche 914/6 (1970-1972)

In de jaren ’70 ontwikkelde Porsche samen met Volkswagen de 914. De 914 stond dan ook wel bekend als ‘VW Porsche’. Het was vanaf 1970 de nieuwe instapper van de fabrikant. Kenmerkend aan deze tweezitter waren de klapkoplampen, het verwijderbare middelste deel van het dak, de middenmotor en de relatief lange wielbasis in verhouding tot de carrosserie. De 914 werd aanvankelijk met twee motoren geleverd; een 1,7-liter viercilinder boxermotor met 80 pk (afkomstig van VW), en een zescilinder. De variant met de zescilinder luisterde naar de naam 914/6. Die 2,0-liter zescilinder boxermotor kwam uit de toenmalige 911 T en had 110 pk tot zijn beschikking. Vanaf 1973 werden deze opgevolgd door een 2,0-liter viercilinder boxer met 100 pk en een 85 pk sterke 1,8-liter viercilinder. De 914/6 is simpelweg de leukste uitvoering omdat hij als enige een heerlijke zescilinder tot zijn beschikking had, en daarmee ook de sterkste uitvoering was. De auto woog slechts 940 kg en was daarom een feestje om in te rijden. Er staan er momenteel 15 te koop in Nederland.

Porsche 914/6

5. Porsche 924 S (1985-1988)

De Porsche 924 werd in opdracht van Volkswagen als opvolger van de 914 ontworpen. De productie van deze nieuwe instapper begon in 1976 in een fabriek van Audi. Ook dit model was weer voorzien van de klapkoplampen, en vanaf 1983 werd er nog een zwarte achterspoiler toegevoegd. Dit allemaal was voor een verbeterde cW-waarde. Voor het eerst werd er bij Porsche gebruik gemaakt van een watergekoelde motor, die 125-pk sterke motor was afkomstig van de Audi 100 en lag bij de Porsche voorin. Vanaf 1986 introduceerde Porsche de 924 S, die ten opzichte van de 924 grondig is aangepakt. Veel componenten van de 924 S werden later ook voor de 944 gebruikt, die het gat moest dichten tussen de 924 en de 911. De aandrijfeenheid, het remsysteem, onderstelcomponenten en interieurdelen. De standaard aluminium velgen die lijken op een telefoonkiesschijf moesten de 924 S ook dichter bij de 944 brengen. Het blok in de 924 S was wel door Porsche zelf ontwikkeld en was een 2,5-liter viercilinder lijnmotor met 150 pk. In 1988 kreeg de motor een upgrade naar 160 pk. In 1979 werd er een Turbo-variant geïntroduceerd met een 2,0-liter viercilinder met 177 pk. De S is echter de beste keuze, omdat deze dus onderhuids grotendeels gelijk is aan de 944 en daardoor fijner stuurt dan de Turbo. Van de 924 konden wij 13 exemplaren in de verkoop vinden.

Porsche 924 S

4. Porsche 986 Boxster S (1999-2002)

Sinds de 550 Spyder was de Porsche Boxster de eerste auto die door de fabrikant specifiek als cabriolet was ontwikkeld. De introductie van de Boxster was in september 1996. De motor was een zescilinder boxer uit de 911, alleen lag hij voor de achteras. Het nieuwe systeem voor het dak zorgde ervoor dat openen en sluiten in slechts 12 seconden kon. De naam Boxster komt voort uit de zescilinder BOXer en het principe van de auto, een tweezits roadSTER. Omdat dit de oer-Boxster is, mag hij niet ontbreken in het lijstje. Hij was leverbaar als 2,5-liter met 204 pk, en vanaf 1999 werd die vervangen door een 2,7-liter met 220 pk. Het topmodel, de Boxster S, deed ook in 1999 zijn intrede en had de 3,2-liter zescilinder boxer met 252 pk. Dat is natuurlijk de leukste uitvoering. 73 Boxsters van dit bouwjaar staan in Nederland te koop.

Porsche Boxster

3. Porsche Cayman S (2005-2009)

In 2005 besloot Porsche het gat tussen de Boxster en 911 op te vullen met de Cayman. Deze op de tweede generatie Boxster gebaseerde coupé kwam in 2005 op de markt als Cayman S, en gek genoeg niet eerst als standaardmodel. De Cayman S had een 3,4-liter zescilinder boxer met 295 pk. In 2006 kwam hier de standaard Cayman achteraan met een 2,7-liter zescilinder boxer en 245 pk. Dat waren de enige twee modellen die je bij de eerste Cayman kon bestellen. Aangezien de S-versie slechts 40 kg zwaarder was, is de keuze dan ook logischer om voor een Cayman S te gaan. Van dit bouwjaar staan er 30 in Nederland te koop.

Porsche Cayman S

2. Porsche Cayman R (2011-2013)

De tweede generatie Cayman kwam in 2009. Deze was beschikbaar als Cayman (2,9-liter, 265 pk), Cayman S (3,4-liter, 320 pk), Cayman S Black Edition (3,4-liter, 330 pk) en Cayman R (3,4-liter, 330 pk). Het verschil tussen die laatste twee lag vooral in het lagere gewicht, in het voordeel van de Cayman R. En dat maakte de Cayman R nou net de fijnere stuurauto van die twee. De Cayman R was zelfs zo goed, dat hij eigenlijk beter reed dan de toenmalige 911. Het verschil daarin zat hem ook in de middenmotor. Waar de 911 natuurlijk een motor achter de achteras heeft liggen, ligt die van de Cayman ervoor. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling en minder kans op uitbreken in de bochten. Ook vandaag de dag is de Cayman R nog een fijne stuurmansauto voor het echte stuurwerk. Een gebruikte Cayman R konden wij in Nederland niet vinden.

Porsche Cayman R

1. Porsche 718 Boxster/Cayman GTS 4.0 (2020-heden)

We schreven het in de introductie al, dus niet geheel onverwacht komen ook de 718 Boxster en Cayman GTS 4.0 aan bod. Wat maakt deze auto’s zoveel beter ten opzichte van een S- of T-variant of zelfs de duurdere Boxster Spyder en Cayman GT4? Het feit dat de auto’s het beste van allebei bieden. Ze bieden het comfort van de meer GT-achtige standaard- en S-modellen, terwijl het geluid en rijbeleving gelijk zijn aan de Spyder- en GT4-modellen. De S-modellen waren al heel erg goed, het ontbrak echter aan de beleving. En die beleving kon je terugvinden in de Boxster Spyder en Cayman GT4, maar die waren niet comfortabel genoeg voor lange afstanden en dagelijks gebruik. Met de komst van de GTS 4.0 zijn die twee problemen opgelost, en is dit momenteel de ultieme variant van de instap-Porsches. Bekijk hier de video van de Boxster GTS 4.0 of bekijk die van de Cayman hieronder:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.