Cayenne GTS krijgt van Porsche weer een V8
Met de komst van de vorige editie van de Porsche Cayenne kreeg de GTS-uitvoering weliswaar twee cilinders minder, in vermogen ging de SUV er op vooruit. Met de nieuwe generatie krijgt de Cayenne GTS weer meer vermogen, maar wordt de winst dit maal geboekt door de terugkeer van de V8-motor terug.
Geen zes maar acht cilinders telt de krachtbron onder de hoge neus van de Cayenne GTS. De V8 is terug in het sportieve model. Het blok beschikt uiteraard over drukvulling, kent cilinderuitschakeling en heeft een 0,4 liter groter slagvolume. Hij perst er 460 pk uit. Daarmee is de motor 20 pk sterker dan de in de vorige editie gebruikte 3,6-liter V6-motor met turbo. Het koppel neemt eveneens toe, en wel met 20 Nm tot 620 Nm. Het is de krachtigste GTS-versie binnen de stamboom van de Cayenne.
Met Sport Chrono Package stuk rapper
Met 460 pk op de vier aangedreven wielen accelereert de Cayenne GTS in 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h, waarmee de sportieve SUV 0,6 tellen rapper is dan voorheen. Voorwaarde voor de snellere sprint is dat het Sport Chrono Pakket aanwezig is. De topsnelheid neemt toe tot 270 km/h, 8 km/h hoger dan voorheen. Aan de krachtbron koppelt Porsche een achttraps automaat, bij Porsche Tiptronic S gedoopt.
Naast het motorische onderscheid met de andere versies komt de Cayenne GTS voor de dag met een specifiek uitlaatsysteem. Optioneel kan voor een afwijkend systeem worden gekozen. Optisch krijg je dan twee zwarte ovale eindstukken die centraal onder de bumper uitmonden. Het uitlaatsysteem is louter op de GTS Coupé verkrijgbaar en alleen in combinatie met het eveneens optioneel verkrijgbare lichtgewicht sportpakket. De uitlaten zijn overigens nu exclusief voor de Cayenne GTS Coupé, maar ook de Cayenne Turbo Coupé krijgt het, ook hier in combinatie met het sportpakket.
SportDesign Pakket standaard
Het exterieur van de sportieve SUV is herkenbaar aan het standaard aanwezige SportDesign Pakket. Tal van elementen als koplampbehuizing, raamlijsten en grille-omlijsting zijn in zwart uitgevoerd. Porsche zet de GTS op 21-inch grote lichtmetalen wielen in RS Spyder Design in de tint zijdeglans zwart.
21-inch schoeisel
Op technisch vlak kent de Cayenne GTS ook een met 20 mm verlaagd onderstel met stalen veren en actieve dempers. Achter het 21-inch schoeisel schuilen op de vooras 390 mm grote remschijven en op de achteras 358 mm grote remschijven. Tegen meerprijs monteert Porsche zijn Porsche Ceramic Composite Brakes.
GTS-aanduidingen
Binnenin krijgt de het model met alcantara beklede dakhemel, middenbanen van de stoelen en armleuningen. Het dashboard is voorzien van donker geborstelde aluminium afwerking. Sportstoelen zijn standaard en kunnen achtvoudig versteld worden. De typenaam GTS vind je op de voorportieren, dorpellijsten, toerenteller en hoofdsteunen terug.
Levering Cayenne GTS
Porsche start al vrij snel met de levering van de Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé. In juli arriveren de eerste exemplaren bij de dealer. Voor € 178.900,- overhandigt Porsche de sleutels van de Cayenne GTS. Voor de Coupé-variant dient minimaal € 183.800,- te worden achtergelaten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting
-
Zou jij miljoenen dollars betalen voor deze speciale Saleen S7?
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
Bpm op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes