Porsche Cayenne Coupé is… nauwelijks een coupé te noemen
Coupé-SUV’s zijn controversieel. Hun uiterlijk klopt vaak net niet helemaal (of helemaal niet), dus rekken fabrikanten de definitie van het begrip behoorlijk op. Zoals Porsche, dat met de Cayenne Coupé behoorlijk dicht bij de normale Cayenne blijft.
De Cayenne heeft al een redelijk ‘rond’ uiterlijk en bij de Cayenne Coupé heeft Porsche die lijnen nog wat extra aangezet. Staat hier echt een coupé-SUV? Mwoah! Het is maar hoe je dat vage begrip uitlegt. De Cayenne Coupé is een Cayenne met een iets schuiner staande achterruit. En een uitklapbare achterspoiler, net als de Cayenne Turbo.
Dak van koolstofvezel
Hoewel, Porsche heeft natuurlijk meer gedaan dan dat. Het merk meldt bijvoorbeeld dat de voorruit schuiner staat, het dak met 2 centimeter is verlaagd en de achterportieren en -schermen opnieuw zijn ontworpen. Optioneel zijn onder meer een dak van koolstofvezel, lichtgewicht 22-inch wielen, stoffen interieurbekleding met een ruitjespatroon en een sportuitlaat.
Gescheiden zitplaatsen
Standaard is de Cayenne Coupé overigens voorzien van twee gescheiden zitplaatsen achter, waarmee de nieuwe Porsche een vierzitter is. Plaats voor één persoon meer is optioneel (zonder meerprijs). Er kan ook worden gekozen voor de driezitsbank uit de reguliere Cayenne. Volgens Porsche zitten de achterpassagiers in de Cayenne Coupé 3 centimeter lager. Dit om ervoor te zorgen dat ze, ondanks het lagere dak, toch voldoende hoofdruimte hebben. De bagageruimte is 625 – 1540 liter groot (600 – 1510 liter voor de Turbo), waarmee hij wat inlevert ten opzichte van de Cayenne (770 – 1710 liter).
Vanafprijs van 124.000 euro
Als de Cayenne Coupé eind mei op de Nederlandse markt komt, is er keuze uit twee motoren: een 3,0 liter V6 turbo (340 pk/450 Nm) en een 4,0 liter V8 met twee turbo’s (550 pk/770 Nm). Die laatste, de Turbo, accelereert in 3,9 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 286 km/h. De V6 heeft 6,0 seconden nodig voor de standaardsprint (5,9 seconden met de optionele lichtgewicht sportpakketten). Zijn VMax ligt op 243 km/h. De Cayenne Coupé heeft een vanafprijs van 124.000 euro. Als Turbo moet hij minimaal 207.800 euro opbrengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!