Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 4 jan 2021

Fisker laat elektrische, ‘meest efficiënte en duurzame’ pick-up zien

Henrik Fisker, ontwerper van onder andere de BMW Z8, Aston Martin DB9 en eigenaar van autobedrijf Fisker, is een spraakmakend figuur. Op Twitter brengt de Deen een foto naar buiten van een heuse Fisker-pick-up.

Henrik Fisker zou Henrik Fisker niet zijn als hij géén torenhoge verwachtingen voor een van z’n auto’s creëert. Dit nieuwe model zou de lichtste, meest efficiënte en meest duurzame EV pick-up in de wereld zijn, zo laat hij weten. De foto die hij bij het bericht op LinkedIn plaatst, is volgens hem enkel een teaser. Het uiteindelijke model zou een stuk ‘radicaler’ zijn. Dat hoorden we ook al bij de foto van een lichtunit die Fisker recent met de wereld deelde.

Vier modellen

Of deze eerder getoonde lichtunits van de pick-up zijn, is onbekend. De carrosseriekleur komt in ieder geval niet overeen. Het kan goed zijn dat de afbeeldingen van twee verschillende modellen zijn. Die kans is groot, omdat Henrik Fisker in 2025 vier modellen op de markt wil hebben. Daarvan is er vooralsnog geen verschenen. De Ocean hebben we al wel in productievorm gezien, maar verschijnt pas later op de markt. Een elektrische sedan komt er niet, zo schrijft hij in de reacties op zijn bericht. “Dat is een krimpende markt. Een kleine crossover of hatchback zou een betere keuze zijn”, zo schrijft hij. Toch rijdt er momenteel wel een (deels) elektrische sedan van ‘zijn’ hand rond: de Karma Revero. Dat is grotendeels dezelfde auto als de Fisker Karma, maar het model is overgenomen door het Chinese Wanxiang en maakt dus geen onderdeel van het Fisker-gamma uit.

Ambitieus

Die Fisker Karma was het product van een eerdere auto-onderneming van Henrik Fisker, die een paar jaar geleden failliet werd verklaard. Dat zorgde er niet voor dat de ambitieuze eigenaar de handdoek in de ring gooide. Hij begon onlangs dus opnieuw met een nieuw bedrijf, en liet de Ocean SUV zien. Tussendoor toont hij vaker beelden van concepauto’s waaraan hij met z’n team werkt. Dat gaat niet altijd geheel volgens plan. Zo kwam in februari al een foto naar buiten van de pick-up, maar deze tweet werd al snel weer verwijderd. De foto’s bleven echter rondzwerven op het internet, en de twee auto’s hebben een aantal overeenkomsten en verschillen. De onderbumpers van beide modellen verschillen, maar de lichtsignatuur en het horizontale remlicht lijken wel overeen te komen.

Knullig

Of het recent getoonde model een doorontwikkeling is van de eerder getoonde Alaska, is nog niet duidelijk. Het komt allemaal in ieder geval wel wat knullig over, en dat gebeurt vaker. Zo zat de presentatie van de Ocean in 2019 vol met problemen en werden écht belangrijke cijfers – over meetcycli en de accucapaciteit – destijds niet gedeeld. Het model zou eigenlijk in 2021 al moeten rondrijden, maar nu lijkt de SUV ergens in 2022 op de Amerikaanse markt te verschijnen.

Fisker Ocean
Fisker Ocean

Ocean

Het model heeft – in Amerika – een vanafprijs van 33.581 euro (excl. belastingen) en zou een bereik van 482 kilometer hebben. Of dit EPA, WLTP of NEDC-cijfers zijn, is onbekend. De SUV zou in minder dan drie seconden naar 100 km/h sprinten. Of het uiteindelijke productiemodel (als die verschijnt) ook vergelijkbare specificaties heeft, moeten we afwachten. Wel ligt het voor de hand dat als ook de pick-up-variant verschijnt, die gebruikmaakt van dezelfde techniek en aandrijflijn(en). Tot het zover is zullen we nog genoeg ‘teasers’ van Fisker krijgen over het toekomstige modellengamma.