De nieuwe DS 4 blijft trouw aan hatchback-vorm

Het was de Crossback-variant die de verkoopcijfers van de eerste generatie DS 4 richting het einde van zijn levenscyclus een impuls gaven, maar op een opgehoogde versie rekent DS ditmaal (nog!) niet. De DS 4 draagt ook niet de toevoeging Crossback. De Franse autobouwer komt met een reguliere hatchback, waarvan er dan wel een Cross-versie komt.

Na twee SUV’s (de 3 en 7) en een grote sedan (de 9) breidt DS zijn leveringsprogramma uit tot vier modellen. Er staan er zes gepland voor de Europese markt. Niet alleen betekent dat het meest complete modellengamma voor DS ooit, met de nu gepresenteerde vier types heeft het merk al het breedste aanbod ooit in Europa. Het merk dat startte met de erfenis van Citroën in de vorm van de 3, 4 en 5, werkt hard aan familie-uitbreiding. Voor de originele DS 4, toen nog met het Citroën-embleem op de koets, koos het merk voor een afwijkende carrosseriestijl. Het probeerde een vierdeurs coupé in een hatchback-vorm te gieten. Niemand begreep het concept en de vijfdeurs hatchback werd nooit populair.

98 leds in de lichtunits

Nu wordt de DS 4 omgeven door twee SUV’s, de 3 Crossback en 7 Crossback. Dus kan het driekoppige programma ditmaal een andere carrosserievorm gebruiken. De Fransen maken er een traditionele hatchback van, maar wel een die onderscheidend is van de massa door elementen van de SUV-coupé erin te verwerken. Hij is direct als een telg van de DS-familie herkenbaar. De redelijk hoekige, statige neus met zwartglanzende grille en de geknepen lichtunits, met 98 leds en draaibare elementen en paarse achtergrondverlichting, zijn onmiskenbaar DS. Aan de achterzijde zijn ook karakteristieke lichtunits te vinden. Overall beschikt de DS over een druk lijnenspel met veel vouwen in het plaatwerk. De auto oogt fors op de eerste foto’s, maar wat maatvoering betreft zit hij op het niveau van een Opel Astra.

Geboortegrond in Duitsland

Is het toevallig dat wij dat Duitse model noemen? Nee, natuurlijk niet. De opvolger van de bestaande Astra wordt de tweelingbroer van de DS 4, zoals de volgende Peugeot 308 dat uiteraard ook zal zijn. Echter, met de Opel Astra komt de DS 4 tezamen van de band rollen. Dat heeft in Duitsland plaats! Jawel, het premiummerk van de Franse tak van het nieuwe autoconcern Stellantis gaat zijn middenklasser in het land van de premiummerken bouwen. Ietwat opmerkelijk, aangezien DS als de Franse Haute Coiture binnen de auto-industrie wordt neergezet. Overigens is de 4 niet de enige buitenlandse DS. De 9 ziet namelijk in China het levenslicht.

Broedermodellen

De modellen Astra en 308 zijn gevallen. Dat zijn zijn technische broedermodellen, waarbij we het dan wel over de volgende generaties hebben die pas later dit jaar worden voorgesteld. De basis wordt gelegd door het EMP2-platform. In vergelijking met de bestaande bodemsectie wijkt het voor 70% af. Het geeft de DS 4 een lengte van 4,40 meter en een breedte van 1,83 meter. De hoogte bedraagt 1,47 meter. Daarin hangt DS de bekende motoren uit de PSA-stal. Aan de basis staat een driecilinder met een slagvolume van 1,2 liter en een vermogen van 130 pk. Daarnaast komt een viercilinder met 180 pk.

Topmotorisering

Als voorlopige topmotorisering komt de E-Tense. Volgens DS is dat een nieuwe generatie plug-in hybride. De viercilinder benzinemotor van 180 pk wordt gecombineerd met een 81 kW sterke elektromotor in de automatische transmissie. Het systeemvermogen ligt op 225 pk. Door de aanwezigheid van een groot accupakket kan de DS 4 op volledig elektrische energie rijden. De actieradius bedraagt op papier meer dan 50 km. Volgens DS gaat de aanwezigheid van de plug-in hybride-aandrijflijn niet ten koste van de bagageruimte. Die meet voor alle versies 430 liter. Een puur elektrische versie staat nog op de agenda. Het EMP2-platform is echter niet geschikt voor elektromotoren en bijbehorende batterijpakket. Het concern werkt nog aan de ontwikkeling van een dergelijk platform voor de C- en D-segmentmodellen.

Horizontale dashboardlijnen

Zoals het exterieur een onderscheidend ontwerp kent, is ook het interieur specifiek voor de DS 4 getekend. Hier voeren de horizontale lijnen de boventoon. Daarvoor is gekozen om de DS 4 juist gevoelsmatig breed te laten lijken. Om dat gevoel te benadrukken, zijn de ventilatieroosters niet op de hoeken van het dashboard geplaatst, maar in het deurpaneel geïntegreerd. Het lijnenspel loopt zodoende vanuit de deur in een rechte lijn naar het andere portier.

DS IRIS

Centraal in het dashboard monteert DS een nieuw infotainmentsysteem, dat DS IRIS wordt genoemd. Het 10-inch grote scherm laat zich niet alleen bedienen door het scherm aan te raken, maar ook door handgebaren en via spraakopdrachten. DS claimt dat het systeem de ergonomie van een smartphone heeft. De interface zou vloeiend en responsief reageren. Zoals een smartphone persoonlijk is, kan het systeem in de DS 4 persoonlijk worden gemaakt. Elke chauffeur kan zijn of haar eigen profiel met bijbehorende voorkeuren aanmaken. De instellingen en weergavevoorkeuren worden automatisch geladen wanneer de bestuurder instapt, zo geeft DS aan. Waarschijnlijk gebaseerd op de sleutel waarmee de auto wordt ontgrendeld.

DS 4 Cross

Voor de aankleding levert DS de 4 in verschillende uitrustingsniveau’s, maar aan de basis staan drie karakters. De fabrikant levert naast een basisaankleding, die met diverse niveaus verrijkt kunnen worden, een sportievere Performance Line en een stoerdere Cross. Zo heeft de Performance Line meer zwarte elementen, grotere wielen, specifieke logo’s en alcantara-interieurbekleding. De Cross beschikt eveneens over zwarte carrosseriedetails, afwijkende wielen, zwarte opzetstukken op de flanken en dakrails.

DS 4 Cross
DS 4 Cross

Wanneer staat DS 4 bij de dealer?

Met de 4 betreedt DS opnieuw het C-segment. Hoewel de orderboeken binnenkort open gaan, duurt het nog tot het vierde kwartaal van dit jaar voordat de auto’s in de showroom arriveren. Eerst verschijnt de DS 9.