Opvolger DS 7 volledige elektrisch met 500 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fds_7_e-tense_4_4_performance_line_6.jpeg)
De grote DS 7 Crossback heeft een facelift gekregen en heet nu DS 7. Op het moment van schrijven rijdt collega Stijn ermee, de test lees je binnenkort in Autovisie. Groter nieuws is dat DS Automobiles met een volledig elektrische opvolger van de DS 7 komt. Naar verluidt komt er in 2025 een productieversie. Die EV heeft een vermogen van 500 pk en een actieradius van maximaal 700 kilometer.
De huidige DS 7 kun je alleen bestellen als plug-in hybride. Er zijn drie varianten: met 225 pk, met 300 pk en met 360 pk. Voor de minst krachtige, met alleen voorwielaandrijving, geeft DS een elektrische actieradius van 68 kilometer op. In praktijk haal je dit eigenlijk nooit.
Elektrische opvolger DS 7 met 500 pk
Afijn, door naar de volledig elektrische DS 7, die al in de steigers staat. Het prototype van het nieuw platform voor de EV moet eind dit jaar al af zijn. Of dat alleen geschikt is voor elektrische auto’s, of ook voor hybrides, weten we niet. Onze bron binnen DS vertelde dat het topmodel in ieder geval een vermogen van maximaal 500 pk krijgt en in minimaal twee versies aan de man (of vrouw) wordt gebracht.
Maximale actieradius van 700 kilometer
Er wordt gesproken over een DS 7 met 77 kWh-batterij, die volgeladen tussen de 440 en 500 kilometer ver komt, én over eentje met een 100 kWh-accu. Die laatste zou een indrukwekkende actieradius van maximaal 700 kilometer halen. Dat zijn Tesla-waarden! Qua laadsnelheid zit het ook wel goed met de DS. Aan de snellader bereikt de toekomstige DS 7 Crossback een top van 200 kW.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FSchermafbeelding-2022-06-27-om-15.08.32.png)
Voor een auto die in 2025 beschikbaar wordt, is dat geen wereldschokkende snelheid, overigens. Bij de nieuwste Tesla Superchargers kun je je Model 3 of Model Y met 250 kW laden. De Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Audi E-Tron GT / Porsche Taycan komen respectievelijk al aan 220, 240 en 270 kW. Al zal iedere elektrorijder je vertellen dat snelladen niet zo relevant is. Het is veel te duur en alleen nodig voor langere reizen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zonder de Citroën C2 had DS niet bestaan | Sjoerds Weetjes 375
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Er ontbreekt iets heel belangrijks bij deze Mini Cooper John Cooper Works