Autovisie
Autovisie Nieuws 31 jan 2020

DS is grootste stijger binnen Groupe PSA na introductie DS 3 Sportback

De verzelfstandiging in 2015 van Citroëns voormalige DS-label leek aanvankelijk weinig veelbelovend. Vorig jaar was het binnen Groupe PSA de grootste stijger.

Pas in 2017 maakte het onafhankelijke premiummerk van de Groupe PSA een voorzichtige start met de middelgrote DS 7 Crossback. Maar na de introductie van de compacte DS 3 Crossback begin 2019 groeide de verkoop progressief. Zo steeg de afzet binnen Europa vorig jaar met 9,6% tot 49.795 eenheden, en ruim 60.000 wereldwijd. Daarmee was het merk binnen Groupe PSA de grootste stijger.

Premiumsegment

Op de Franse thuismarkt heeft het inmiddels een aandeel van 9% in het premiumsegment. ”Maar zoals beloofd door onze CEO Carlos Tavares blijft het niet bij deze twee modellen”, herhaalt Yves Bonnefont, op het moment van het gesprek directeur van DS. “Sinds 2017 werken we aan een jaarlijkse introductie, werkend naar een modellengamma van zes modellen.”

Na de recente SUV’s volgt nu een grote sedan, die vermoedelijk op de Autosalon van Genève, waar DS als enige PSA-merk staat, debuteert. In een eerder gesprek zei Bonnefont dat hij minstens een jaar of vijftien nodig heeft voor solide groei. In Nederland werden vorig jaar 819 stuks verkocht tegen 701 een jaar eerder. Dat hadden er meer kunnen zijn wanneer ook de elektrische DS3 e-tense leverbaar was geweest. Daardoor miste men de verkoop-hype van december toen andere merken megaorders voor hun ev’s schreven.

Nederland

Het merk telt in ons land zes exclusieve zogenaamde DS Salons en vijf bij Citroëndealers ondergebrachte DS Stores. Daar komen op korte termijn nog eens 2 nieuwe salons bij. Verkoopprognoses geeft Bonnefont, die inmiddels een andere functie binnen PSA heeft, niet. Hij vindt dat voor een gezonde bedrijfsvoering de Salons en Stores ieder tussen de 100 en 150 nieuwe auto’s per jaar moeten verkopen. Dat zou neerkomen op 1300 tot bijna 2000 eenheden voor DS in heel Nederland.