Gefacelifte DS 3 Crossback krijgt betere elektrische aandrijflijn (is nodig ook)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fec529d61608846b68c535a29dc2720b4-63318d1dd4f81.jpeg)
De DS 3 Crossback heeft een facelift gehad. We mogen hem trouwens geen DS 3 Crossback meer noemen, want alleen DS 3 is nu genoeg. Interessanter is de elektrische aandrijflijn van de E-Tense-uitvoering. DS voert broodnodige verbeteringen door, die we op de korte termijn ook gaan terugzien in de Opel Corsa-e, Mokka-e, Peugeot e-208 en e-2008.
Waarom broodnodig? Omdat de bekende aandrijflijn van Stellantis (136 pk, één elektromotor, 50 kWh-batterij) wat actieradius betreft geen ster is. De WLTP-opgave van rond de 340 kilometer is prima, maar in de praktijk mag je blij zijn als je 250 kilometer haalt, zeker in de winter. Want bij kou is het lastig om zelfs tot 200 kilometer te komen.
Elektrische DS 3 Crossback met 60 kilometer meer range
De vernieuwde DS 3 E-Tense krijgt daarom als eerste van de Stellantis-EV’s verbeterde elektrotechniek mee. Hij heeft nu 156 pk (plus 20 pk), een 54 kWh-accu (plus 4 kWh) en komt op papier zo’n 400 kilometer ver (plus 60 kilometer).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Ff87046f6bae7444cbf4eb188dc9b71a2-63318d1dd9ecc.jpeg)
Aan de laadsnelheid gebeurt niks: 11 kW AC en maximaal 100 kW DC. Plug je hem in een snellader dan kun je de batterij van de DS 3 in 25 minuten opladen van helemaal leeg naar 80 procent laadniveau.
Bij DS ook de keuze uit twee benzine-uitvoeringen
Ben je niet toe aan elektrisch rijden, dan levert DS de 3 ook met benzinemotor. Je kunt kiezen uit twee: met 100 pk en een handgeschakelde zesbak of met 130 pk en een achttraps automaat. Allemaal profiteren ze van de stijlupdates die DS zijn kleinste suv heeft gegeven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F5d54b9a1871448b5a5cb5d1963be0fc9-63318d1de15e9.jpeg)
In het oog springt vooral het front, met de nu frameloze grille, de dagrijverlichting met twee led-banen en de (chroom)lijst die niet meer onder de koplampen doorloopt.
Afscheid DS 3 Crossback E-Tense: krijg je waar voor je geld?
Nieuwe wielen, verse kleuren en beter infotainment
De verdere updates zijn typisch voor een facelift: nieuwe lichtmetalen wielen, verse kleuren en een paar wijzigingen in het interieur, waaronder een beter infotainmentsysteem, aldus DS. Het duurt overigens nog even voordat je de DS 3 kunt bestellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fb6b6e44581164898b0be08aa0f6f7034-63318d1ddf0e1.jpeg)
Pas vanaf 13 januari kun je je handtekening zetten onder een bestelcontract. Welke prijs daar dan op staat, wordt pas later bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Eindelijk 400 kilometer actieradius! DS 3 E-Tense review (2023)
-
Koop dan! Want met deze V12-racewagen mag jij de openbare weg op
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu