De allerlaatste Donkervoort D8 GTO, de Individual Series

Na onder andere de Bilsterberg-editie, de GTO-40 en de onlangs afgeronde JD70-productierun lanceert Donkervoort wederom een speciale uitvoering van de D8 GTO. De editie heet Individual Series. Hij komt precies tien jaar na de lancering van de GTO, maar markeert juist het einde van de D8 GTO-familie.

Het einde is in zicht voor de huidige D8 GTO. Voor de allerlaatste keer brengt de Nederlandse sportwagenbouwer een doorontwikkeling van zijn spectaculaire roadster. Na de editie ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de autofabrikant en de zeventigste verjaardag van grondlegger Joop, is er nu geen mijlpaal te vieren. De techneuten uit Lelystad brengen gewoon een rappere en potentere versie, omdat het kan. Toch ligt de focus niet specifiek op het prestatieniveau van de D8 GTO. Denis en zijn team benadrukken de personaliseringsmogelijkheden van de supercar.

Donkervoort GTO JD70-R: met de racegroeten van Joop

Donkervoort D8 GTO JD70: geweldenaar uit de polder

Individuele inslag

Sowieso is een Donkervoort maatwerk. De handgebouwde roadsters worden geheel in overleg met de enthousiaste kopers samengesteld, waarna de gepersonaliseerde sportwagen een plaatje in het interieur krijgt met daarop de naam van de persoon die de open tweezitter heeft samengesteld. Voor de D8 GTO Individual Series gaat het merk weer een stap verder. Het laat de vastgestelde uitrustingspakketten los en laat de klant tot in detail kiezen voor de aankleding van de nieuwe automobiel. “Iedere Donkervoort-rijder heeft een sterk individuele inslag, dus we hebben een model ontwikkeld dat vrijwel onbeperkte mogelijkheden biedt. We boden altijd pakketten aan voor straatauto’s en trackday-auto’s — en dat doen we nog steeds — maar we vinden dat het nu tijd is om mensen zelf te laten beslissen hoeveel snelheid, comfort, design en stijl ze precies nodig hebben”, verklaart Donkervoorts managing director Denis Donkervoort.

Toergebruik of circuitrijden

Tot de mogelijkheden behoren comfortstoelen met geïntegreerde verwarming en carbon racestoelen, waarvoor de boutique-fabrikant verschillende kleuren, patronen materialen aanbiedt. Het gaat tevens om opties als instelbare elektronische stuurbekrachtiging, windscherm aan de bovenkant van het voorruitframe en extra isolatie. Alles is gericht op de verschillende doelen van de roadster. Is het toergebruik of circuitrijden? Voor wie nagenoeg dagelijks in de D8 GTO rijdt, kunnen zelfs een achteruitrijcamera, een radardetector, elektronische airconditioning en zelfs een telefoonhouder worden besteld.

Designverschillen terugdraaien

Het exterieur van de D8 GTO Individual Series is aangescherpt, waardoor de versie een herkenbare en unieke uitstraling krijgt. Zo zijn de ‘kegels’ aan de neus en motorkaplouvres verwijderd en bevindt het Donkervoort-logo naar de opvallende grille. Maar als de klant erom vraagt wijzigt Donkervoort het.

Bagageset

Het gaat verder dan louter de aankleding van de auto. Ook voor de chauffeur heeft Donkervoort specifieke accessoires, zoals een racepak in de kleurstelling van de auto, een gepersonaliseerde helm. Om in stijl de Donkervoort D8 GTO Individual Series te verlaten, staat zelfs een speciale bagageset op de prijslijst.

Opgevoerd tot 435 pk

In deze laatste gedaante van de D8 GTO is de Individual Series te bestellen met een maximum vermogen van 435 pk en een koppel van 570 Nm. De hogere motorprestaties komen voort uit een diepere samenwerking met motorsport- en tuningsbedrijf Abt, dat de door Audi Sport vervaardigde 2,5 liter vijfcilinder voor Donkervoort vervaardigd. Met het hogere vermogen boekte donkervoort tijdens de ontwikkelijngssessies een 11 km/h hogere top op het rechte stuk op Spa-Francorchamps, met een 1,4 seconde rappere rondetijd op het Belgische circuit. Als vergelijkingsmateriaal gebruikt Donkervoort de JD70. De fabrikant claimt dat 435 pk het maximum is dat de vijfcilinder kan leveren. De extra paardenkrachten komen voort uit de monatge van onder andere het koelsysteem, een verbeterde intercooler, nieuwe brandstofinjectoren en herschreven motorafstemming.

Donkervoort vraagt voor de D8 GTO Individual Series net geen twee ton, maar dat bedrag is exclusief BPM.