Autovisie
Autovisie Nieuws 8 feb 2021

Zo waardeer je je tweedehands Donkervoort D8 GTO op

Mocht een nieuwe Donkervoort boven je budget zitten, dan is er altijd een kleine kans om een van de weinig gebruikte exemplaren aan te schaffen. Maar het personaliseren van een nieuw exemplaar is er dan niet bij. Donkervoort komt met een oplossing.

Voor een nieuwe Donkervoort hoef je geen concessies te doen. Voor een gebruikte dus ook niet, want je kunt ‘m nu op maat laten maken. Niet alleen een andere kleur geven, ook door het aanbrengen van voorzieningen die voor de GTO beschikbaar zijn maar niet door de eerste koper op het bestelformulier zijn aangevinkt. Dan hebben we het niet over de autopyjama en poncho die op de optielijst staan. Nee, we hebben het over technische voorzieningen.

Donkervoort D8 GTO-JD70 R

Feedback van klanten en ontwikkelingswerk

De GTO werd alweer in 2011 geïntroduceerd en in de afgelopen tien jaar stond de ontwikkeling van de tweezits roadster niet stil. De technici van de fabrikant uit Lelystad bleven met een strenge blik naar de GTO kijken. Ze kregen feedback van de gebruikers en haalden data uit de deelnames aan circuitdagen. Bovendien kwamen er verbeterde onderdelen beschikbaar. Die zijn uiteraard in de laatste exemplaren doorgevoerd. Met de 40, de RS en de JD70 ontdekte Donkervoort opnieuw verbeteringen en nieuwe mogelijkheden.

Binnen- en buitenzijde

Om met het interieur te beginnen. In de loop der jaren wijzigde Donkervoort de aankleding van onder ander de middentunnel, zowel het design als de afwerking. Van EX-CORE kwam een carbon fibre-pookknop. Volgens Donkervoort wordt de knop minder warm dan de originele pookknop. Voor wat betreft het stuurwiel, al dan niet in leer of alcantara, is er een variant met meer functionaliteit en een grotere diameter, terwijl een variabele stuurbekrachtiging voor een forse investering ook mogelijk is. Een achteruitrijcamera – op een Donkervoort! – kan worden besteld. Het beeld wordt via een display op het dashboard getoond.

Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition

Windpakket

Ook de buitenspiegels kwamen opnieuw van de tekentafel. De nieuwste edities hebben verbeterde verstelmogelijkheden. Wat te denken van een ‘windpakket’ voor de open tweezitter? Door een windgeleider op de voorruitstijl, al vrij snel na de lancering van de GTO geïntroduceerd, moet er minder rijwind direct het interieur in komen. Volgens Donkervoort, dat aangeeft dat de spoiler tevens voor een lager geluidsniveau in het interieur zorgt, profiteren juist langere personen van het item.

Sportuitlaatsysteem

Voor het exterieur biedt Donkervoort de op de GTO 40 gepresenteerde carbon-wielen aan. Niet alleen zie je de fraaie koolstofvezelstructuur, ze reduceren het onafgeveerde gewicht van de sportwagen met 25%. Voor de types die tussen 2013 en 2019 zijn gebouwd staat er een sportuitlaatsysteem met elektronisch aangestuurde klep op de prijslijst.

Donkervoort D8 GTO JD70

Voor het circuitleven

Op technisch vlak kan de GTO worden uitgevoerd met een lichter vliegwiel en een racekoppeling. In gewicht scheelt het vliegwiel 6 kg. De motorrespons neemt toe. Voor wie het circuit wil gaan betreden, biedt Donkervoort in samenwerking met KMP een opgewaardeerde Borg Warner T5-transmissie aan. De transmissie schakelt sneller. In het kader van racen kan ook voor een afwijkend differentieel worden gekozen, net als aangepaste aandrijfassen, opgewaardeerd ABS-systeem en tractiecontrole en een speciale schokdempers voor circuitgebruik.

Fabrieksorigineel

De technische verbeteringen worden uiteraard niet alleen aan de kopers van een gebruikte GTO aangeboden, de huidige eigenaren van een GTO kunnen ook van de upgrades gebruik maken. En wat de originaliteit van de auto betreft; alle fabrieksoriginele aanpassingen worden sowieso geregistreerd in het autodocument dat bij de betreffende GTO hoort.