Autovisie
Autovisie Nieuws 8 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

‘We hebben de DS 4 nu beter gedefinieerd’

Voor DS is de 4 het vierde model, maar die naamgeving staat daar los van. Er was ooit al een DS4 (zonder spatie). Dat was geen succes. Volgens de DS-designbaas is de basis voor de tweede generatie nu beter.

Sinds DS een officieel merk is, trapte de Franse autobouwer af met de 7. Daarna kwam de 3, gevolgd door de 9. De aanduidingen zijn gericht op de segmenten waarin ze vallen. De 3 is B-segment, de 4 de middenklasse (C-segment) en de 9 het topmodel. Thierry Métroz, verantwoordelijk voor de ontwerpen van de modellen, geeft aan dat de auto’s ook in de volgorde van introductie zijn ontwikkeld.

Zelfstandige designafdeling

Alle modellen zijn overigens in 2014 bepaald, maar zeker niet uitgewerkt. Op het moment dat door de toenmalige directie werd besloten om DS van sublabel tot zelfstandig merk met eigen designstudio en ontwikkelingsafdeling te verheven, werd direct een compleet modellengamma uitgedacht. Twee SUV’s en twee sedans behoorden tot de plannen, waaruit uiteindelijk zes modellen moesten rollen. De eerste vier zijn nu gepresenteerd, waarvan een elk moment in de showroom verschijnt (DS 9) en de ander (DS 4) eind dit jaar arriveert.

DS4 DS 4

Druk op de schouders

Voelde Thierry Métroz zich bij het neerzetten van de 4 al vertrouwd of was het project D41 net zo spannend als het allereerste model waarmee DS werd neergezet? “Alle auto’s zijn moeilijk”, stelt hij. “Voor het ontwerp startten we in 2016, maar het project ging al twee jaar daarvoor van start. We begonnen met de basis. Hoe moest het platform eruit komen te zien, was een van de vragen. Dat was en is de verantwoordelijkheid van de ontwikkelingsafdeling, maar wij hadden ook inspraak. Zo konden we de 4 al een bepaalde kant op duwen. Bij het ontwerp van een auto zijn de proporties belangrijk en het silhouet. Net als de wielbasis en een lage motorkap. We zorgden ervoor dat de voorruit naar achteren kon en dat de overhangen vóór en achter kort zouden worden.”

Geen commercieel succes

In 2016 begon het proces om de 4 te vormen. Droeg Métroz tijdens het ontwerpproces de last van de vorige DS 4 met zich mee? Dat was commercieel geen succesnummer, voornamelijk omdat consumenten het concept van een vierdeurs sedan in een hatchback-model niet begrepen. “Het is erg belangrijk om te weten wat de doelen voor de kopersgroep zijn en dat was voorafgaande aan het project D41 het geval. De vraag naar de SUV Coupé zien we toenemen, maar tijdens onderzoeken bleek dat mensen die erg waarderen maar niet de hoge carrosserie willen. Het was na de onderzoeken voor mij duidelijk dat de kopersgroep in de middenklasse op zoek was naar een concept dat nog niet bestond, een SUV Coupé met de proporties van een hatchback, voorzien van een expressief design, prachtige afwerkingsmaterialen, hoog comfort en een ergonomisch interieur.” Moest hij een compromis sluiten voor de Chinese en Europese smaken, de twee belangrijkste markten? “Nee, we richten ons met de DS 4 op hoofdzakelijk Europa.”

DS 4 Cross
DS 4 Cross

DS 4 Cross

Métroz noemde de invloeden van de SUV Coupé in het ontwerp, maar dat is niet doorvertaald naar een hogere bodemvrijheid voor de stoerdere Cross-versie. “We hebben het onderzocht, maar de klanten vroegen er niet om. Vandaar dat we alleen voor de optische aankleding hebben gekozen in de vorm van onder andere de in zwart uitgevoerde onderzijde van de voor- en achterbumper, de zwarte elementen op de portieren en de zwarte dakrails.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.