Bedankt, Joop Donkervoort
Het is zo’n moment dat je je niet kunt voorstellen, maar dat het er ooit van zou komen, wist je wel. Donkervoort, de autobouwer uit Lelystad, gaat verder zonder zijn grondlegger Joop. De professor doet een stapje terug in zijn actieve carrière en geeft de leiding van de sportwagenfabrikant aan zijn zoon Denis.
Je zag al jaren Denis binnen het bedrijf groeien. Het was mooi om te zien dat er daadwerkelijk een opvolger voor Joops fantastische bedrijf klaar stond. Dat is nooit vanzelfsprekend, maar Denis is uit het juiste hout gesneden. Hij is geen kloon van de bescheiden Joop, maar de filosofie voor het sportwagenmerk Donkervoort delen de twee heren wel. Niet altijd zijn de mannen het met elkaar eens. Dat zou het leven ook saai maken, maar het gedachtegoed van Joop is bij Denis wel degelijk aanwezig.
Roer om?
Kun je stellen dat met Denis aan het roer, Donkervoort een nieuwe koers gaat varen? Het antwoord is nee, als je het hebt over innovatie. Joop was permanent op zoek naar de volgende stap. Zijn modellen waren geen cosmetische plichtnummers om de verkoop een nieuwe impuls te geven. Alle modificaties kwamen voort uit nieuwe ontwikkelingen, zoals een betere turbo, een sterkere motor, een verfijnde achteras, een sterker buizenframe, carbon fibre voor gewichtsreductie, al moest Joop omwille van de homologatie-eisen soms verplichte aanpassingen doorvoeren. Hij gebruikte de racerij, de eigen Donkervoort Cup, als kraamkamer voor nieuwe technische ontwikkelingen. Hij was altijd op zoek naar meer rijbeleving, dat voorop staat in de analoge sportwagens uit eerst Tienhoven, Nieuw-Loosdrecht en nu Lelystad. Overigens, het einde van de Donkervoort Cup is een zwarte bladzijde in zijn rijke historie. Hoe graag zou hij dat nóg een keer opzetten.
Jubilea
Al sinds 1978 bouwt Joop sportwagens onder zijn eigen naam. In 2018 vierde hij samen met zijn vrouw en kinderen, het Donkervoort-team in Lelystad en enkele honderden van de bijna 1500 klanten uit binnen- en buitenland de veertigste verjaardag als autofabrikant. Joop vierde de jubilea, zoals de 25e, 35e en 40e verjaardag van zijn onderneming. Maar bij zijn eigen verjaardag staat hij nooit graag stil. Tot in 2019, toen Joop de respectabele leeftijd van 70 bereikte. Er kwam een ode aan Joop zelf, bedacht door zijn kinderen en het Donkervoort-team, in de vorm van de D8 GTO-JD70. Zoals de geschiedenis leerde, was de laatste Donkervoort altijd de meest ultieme versie, want weer een stap verder in technologie en innovatie. De oplage bedroeg 70 stuks, eveneens een verwijzing naar de leeftijd van de grondlegger van het in de auto-industrie kleine ,maar zeker niet onbekende, automerk uit de polder.
Ups-and-downs
Nu heeft Joop besloten een stapje terug te doen. Niet onbegrijpelijk. Het was een carrière van vele ups-and-downs en een leven waarin bijna alles in het teken van het sportwagenmerk stond. Met vele hoogtepunten, zoals de unieke prestaties als het ronderecord voor productie-auto’s op de Nordschleife en de overwinning van de 24 uursrace in Dubai, en dieptepunten, als gevolg van de verschillende crises wereldwijd.
Introvert en bescheiden
Joop kijkt altijd vooruit. Nu is het tijd voor Joop om achterom te kijken en om te zien wat er is neergezet. Nederland kent nog steeds het sportwagenmerk uit 1978, met internationale faam, met klanten uit de hele wereld. Een prestatie van jewelste. En dat door de introverte en bescheiden persoon. Joop; bedankt voor jouw autogenot en enorme hoofdstuk in de Nederlandse autohistorie.
Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen droomde vanaf zijn 15e van een Donkervoort. Na negen jaar sparen kocht hij in 1999 zijn eerste Donkervoort, een S8A. Na een D8 Zetec rijdt Sjoerd nu een D8 met Audi-motor. Hij kent de familie persoonlijk en is er kind aan huis.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8