Autovisie
Autovisie Nieuws 29 jul 2020

Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition zorgt voor extra gewicht

Het is een hele mond vol, Donkervoort D8 GTO JD70 Bare Naked Carbon Edition. Vandaar dat de naam van de speciale versie niet op de achterzijde van de roadster staat, want het zou alleen maar gewicht toevoegen en dat is niet iets wat Donkervoort met de Bare Naked Carbon Edition voor ogen heeft.

Waar staat ‘Bare Naked Carbon’ voor? Zoals Donkervoort-kenners weten maakt de Nederlandse sportwagenbouwer veelvuldig gebruik van koolstofvezel en in de loop der jaren is het percentage carbon fibre bodypanelen gestegen naar meer dan 95%. Een van de klanten kwam in 2018 op het idee om niet alleen de bekende delen als de cycle wings, de voorruitomlijsting en de diffuser in zichtcarbon te vervaardigen, maar alle koolstofvezeldelen. Waarom? Omdat carbon fibre en Donkervoort onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Dus waarom het fraaie, sterke en lichte materiaal bedekken onder een laklaag? Bovendien, het ontdoen van de carrosseriekleur maakt de D8 nog lichter, tot wel 6 kg. En dat is eveneens waar Donkervoort voor staat, lichtgewicht sportwagens. Met een ongelakte koets slaat de weegschaal tot minder dan 700 kg uit.

Weefstructuur

De vraag voor de eerdere D8 GTO’s was overigens dermate groot dat Donkervoort er een gelimiteerde uitvoering van maakte. Dat is nu met de JD70 wel anders. De Bare Naked Carbon Edition -kortweg BNCE- maakt deel uit van de 70 genummerde exemplaren van Joops jubileummonster D8 GTO JD70. De Nederlandse sportwagenbouwer biedt verschillende mogelijkheden voor de Bare Naked Carbon Edition. De liefhebber kan de bodypanelen in een transparante blanke laklaag krijgen. Daar kan desgewenst ook een kleuraccent aan worden toegevoegd, waardoor het effect van de twee hier afgebeelde -en reeds afgeleverde- D8 GTO JD70’s ontstaat. Ongeacht de keuze is de weefstructuur van het carbon fibre zichtbaar. Denis Donkervoort, managing director van Donkervoort Automobielen, legt uit: “We gebruiken speciaal ontwikkelde inkt die we vermengen met de blanke lak. Op die manier creëren we een kleuraccent, waarbij het lijkt of de vezel die kleur heeft. We kunnen datzelfde doen met de koolstofvezeldelen in het interieur, zodat ze matchen met de carrosseriekleur.”

Verschillende opties

Aangezien Donkervoort op ambachtelijke wijze roadsters naar klantenwens vervaardigd, is het uiteraard niet alles of niets. De sportwagenbouwer biedt meerdere mogelijkheden voor de mate van de zichtcarbon. Zo zijn bijvoorbeeld de zijpanelen, de wings aan de motorruimte, de bonnet scoop, de driehoekige cover scoops en het complete interieur in zichtbaar carbon fibre te bestellen. Vervolgens kan de koper kiezen voor de complete auto in zichtkoolstofvezel, inclusief de afdekking van de uitlaat. De volgende stap is om er een specifieke kleur aan toe te voegen. Op de optielijst staan groen, rood, blauw, grijs en goud. Met wit is geëxperimenteerd, maar ongeschikt bevonden aangezien de witte tint de o zo kenmerkende weefselstructuur te niet doet. Een andere optie is het zogeheten Hypercar Carbon Weave for Carbon upgrade pack’. Het carbon fibre krijgt dan een andere structuur.

Meerprijs Bare Naked Carbon Edition

De Bare Naked Carbon Edition kent hetzelfde prestatieniveau als de JD70 met zijn door Audi verstrekte 2,5 liter vijfcilinder-lijnmotor met een vermogen van 415 pk. Voor wie zijn D8 GTO louter op het circuit gaat gebruiken, biedt Donkervoort verschillende opties, inclusief een sequentiële transmissie, race-ABS en een lichtgewicht airconditioning. De meerprijs van de Bare Naked Carbon Edition bedraagt dik 47 mille. De D8 GTO JD70 kost net geen twee ton.