Autovisie
Autovisie Nieuws 17 jun 2020
Leestijd: 2 minuten

‘Donkervoort-klanten willen een verbrandingsmotor’

Donkervoort kijkt ‘voorzichtig’ naar nieuwe ontwikkelingen als elektrificatie, maar volgens de Nederlandse sportwagenbouwer zit zijn klant niet op elektrische hulpmiddelen te wachten. “Ze willen een verbrandingsmotor”, aldus het bedrijf.

De huidige Managing Director van Donkervoort uit Lelystad en zoon van grondlegger Joop geeft aan dat de huidige klanten van Donkervoort om benzinemotoren vragen. Denis Donkervoort: “Het is niet alleen vanwege het prestatieniveau, ook vanwege de emotie die een verbrandingsmotor onze klanten biedt.” Denis geeft echter onmiddellijk aan dat wanneer een “elektrische aandrijflijn dezelfde emotie biedt als een traditionele aandrijflijn, het bedrijf naar dergelijke technieken gaat kijken.”

Extra ballast

Voor een merk als Donkervoort geldt niet alleen motorvermogen en trekkracht, het is een samenspel van vele factoren om de sportwagens ten eerste zeer rap te laten accelereren,  ten tweede snel af te remmen en ten derde met hoge snelheid door de bocht te kunnen. “De accupakketten voor een hoog prestatieniveau zijn veel te zwaar op dit moment. Daarnaast zijn ze ook erg groot.” Het is extra ballast ten opzichte van het concept dat Donkervoort nastreeft. Lichtgewicht is het toverwoord, binnen de onderneming. “De meeste van onze concurrenten gebruiken hybridetechniek om de CO2-emissies te reduceren. Met onze auto van slechts 700 kg is de CO2-emissie van een Donkervoort al erg laag. Voor de nieuwste D8 GTO, de JD70, zitten we op 189 g/km, een ongekende waarde voor een supersportwagen. Het noodzaakt ons niet om elektrotechniek te integreren.”

Boutique-supercarmerk

Op de vraag waar Donkervoort in 2030 staat, geeft Denis Donkervoort aan: “In het afgelopen decennium groeiden we uit tot een high-tech, exclusief boutique-supercarmerk. Met de ontwikkeling van EX-CORE Technologies, dat sinds kort een aparte onderneming is, is het voor ons mogelijk om automotive producten te maken dat ons voordelen biedt ten opzichte van de ‘mainstream’ autobouwers. We willen op dezelfde wijze verder ontwikkelen en groeien.”

Donkervoort D8 GTO JD70

Lichtgewicht concept

Donkervoort concurreert met merken als Dallara, BAC en KTM, die zich ook richten op het lichtgewicht concept. Maar als het om producten gaat ziet Donkervoort clientèle komen van Porsche, Ferrari en McLaren met onder andere respectievelijk de 911 GT3 RS, 488 Pista en 720S. Voor het eerst gaan er nu ook Donkervoorts naar de Verenigde Staten, waar de open lichtgewicht sportwagen echter geen straathomologatie heeft. “De auto’s worden in Amerika als circuitauto of showauto geregistreerd. De kopers mogen de GTO op track days rijden, iets dat heel populair in de Verenigde Staten is.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.