Donkervoort D8 GTO-JD70 is verjaardagsgeschenk van en voor oprichter
![Donkervoort D8 GTO-JD70](https://img.autovisie.nl/images/w_roEdjrmxN2-mJqblTaqjD7M8A=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-jd70-website-nieuwsitem-front-signed-1140-x-760px.jpg)
Joop Donkervoort, sportwagenlegende en oprichter van Donkervoort, viert vandaag zijn zeventigste verjaardag. Speciaal voor die gelegenheid verrast het merk met de nieuwe Donkervoort D8 GTO-JD70.
![Donkervoort D8 GTO-JD70](https://img.autovisie.nl/images/JJZjA6_7xhbgmm5PpcwKAfH0Zms=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-jd70-website-nieuwsitem-front-signed-1140-x-760px.jpg)
In 1978 bouwt Joop Donkervoort zijn eerste auto: de S7. Dat idee voor die auto ontstond na de aankoop van een kitcar, gebaseerd op het concept van Colin Chapman. Maar die auto mocht de Nederlandse weg niet op. En dus moest Joop Donkervoort het chassis van de kitcar aanpassen om die auto straatlegaal te maken. Hij besluit iets rigoureus te doen: een nieuw sportwagenmerk oprichten.
Subsidie
Dat bleek een succes, want inmiddels is het 2019, viert Joop Donkervoort zijn zeventigste verjaardag en presenteert zijn merk een nieuwe uitvoering van D8 GTO, de vorige creatie van het merk. De nieuwe JD70 is voorzien van een geoptimaliseerde versie van de 2.5-liter vijfcilinder turbomotor van Audi Sport. De wagen weegt nog geen 700 kg, met dank aan de lichtgewicht EX-CORE koolstofvezeltechnologie. Voor die techniek ontving het bedrijf een innovatiesubsidie van de Europese Unie.
![Donkervoort D8 GTO-JD70](https://img.autovisie.nl/images/HLESo24bn-MwztjM9E29A-nXbG4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-jd70-website-nieuwsitem-back-signed-1140-x-760px.jpg)
Die techniek optimaliseert niet alleen de prestaties, ook reduceert het de uitstoot van de auto. “Een lager gewicht draagt zijn steentje bij aan de reductie van de uitstoot. De auto-industrie zoekt dan ook naar methodes om gewicht te kunnen besparen. Horizon 2020 van de Europese Commissie stimuleert en ondersteunt vooruitstrevende ondernemingen om unieke innovaties sneller op de markt te brengen en als zodanig snellere groei te stimuleren”, aldus Donkervoort. Verdere specificaties van de JD70 maakt het merk in de aanloop naar de releasedatum (begin 2020) bekend.
Hulpmiddelen
Wat we wel weten, is dat ook deze D8 GTO-JD70 een auto is met ‘een minimum aan elektronische hulpmiddelen en een maximum aan uitdaging’. Ook is de JD70 volgens Donkervoort ‘innovatief, waarin Joops liefde voor pure rijkunst en rauwe emoties maximaal tot uitdrukking komt’. In totaal bouwt het merk 70 exemplaren, één voor elk levensjaar van zijn oprichter.
De nieuwe JD70 is vanaf heden te bestellen, levering start in 2020 en 2021. Prijzen beginnen vanaf 163.636,36. Meer weten over de reguliere D8 GTO? Kijk de video hieronder:
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?