Kia opent aanval op elektrische brommobiel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FKIa-pop-.jpg)
Kia stapt in de wereld van de brommobielen. De Zuid-Koreaanse autobouwer komt met een elektrisch aangedreven model, dat in meerdere varianten verschijnt.
Het kleinste model in het Europese programma is momenteel de Picanto, maar er komen meerdere types onder. Deze producten vallen in het zogeheten L6- en L7-segment, waar nu Renault met de Twizy en Citroën met de Ami actief zijn, alsmede brommobielenspecialisten als Aixam en Ligier. “Ons model is meer auto dan een overdekte motorfiets als de Twizy”, zo verklapt Emilio Herrera, COO van Kia Motors Europe, aan Autovisie. “We zien dat een dergelijk segment veel potentieel heeft, wat nu versneld wordt door de coronacrisis. In China zien we dat de consument meer in de auto stapt. Het gebruik steeg daar van 34% tot 65%, terwijl het openbaar vervoer een daling zag van 56% tot 24%. Dat is een drastische verandering en we denken dat het publiek kiest voor persoonlijk transport in plaats van publiek vervoer om zich veilig te voelen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FKia-Pop-Concept-back.jpg)
Geen opvolger Picanto
Hij geeft aan dat de types niet de opvolger van de Picanto worden. De modellen krijgen wel een volwassen karakter en zien er dus meer als een echte auto uit dan we van dit soort voertuigen zijn gewend. Er komen alleen elektrische aandrijflijnen in. De verwachte actieradius bedraagt 80 tot 150 km. Het kleinste model valt in de categorie L6 en dat betekent dat je in bepaalde landen al vanaf je 14emag rijden. In Nederland is dat met bromfietscertificaat minimaal 16 jaar. Voor de L7 heb je een personenautorijbewijs nodig, omdat het vermogen en de topsnelheid hoger liggen. Herrera geeft aan dat de elektrische ‘L6’ een tweezitter wordt, maar voor de L7 kijkt Kia naar een vierzitter!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Fkia-pop-concept.jpg)
Studiemodel Pop
Kia kijkt al langer naar dergelijke types. In 2010 introduceerden de Koreanen het hier afgebeelde studiemodel Pop. Wordt dit de auto? Destijds is niets met het Smart-achtige concept gedaan. Het zou zomaar in een gewijzigde vorm uit de kast kunnen worden gehaald.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland
-
Tesla Superchargers? Dit EV-merk komt met nieuw laadnetwerk