Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jun 2020

Donkervoort D8 GTO JD70: geweldenaar uit de polder

De zeventigste verjaardag van je grondlegger kun je als Donkervoort Automobielen uiteraard niet aan je voorbij laten gaan. En dus komen zoon Denis, dochter Amber en alle Donkervoort-medewerkers met een special edition, die uiteraard de initialen en leeftijd van de oprichter draagt. Maak kennis met de D8 GTO JD70!

De aanduiding JD70 verwijst uiteraard naar de zeventigste verjaardag van grondlegger Joop Donkervoort. Het getal geeft tevens aan hoeveel exemplaren van het jubileummodel de fabriek in Lelystad zullen verlaten. Voor elke verjaardag bouwt Donkervoort een exemplaar. Overigens zijn de eerste exemplaren inmiddels aan de kopers overhandigd. De resterende exemplaren gaan dit jaar en volgend jaar de internationale wegen op. Zelfs vanuit de Verenigde Staten is er belangstelling. Donkervoort geeft aan dat al bijna 40 wereldburgers de D8 GTO JD70 hebben besteld. Een deel daarvan ziet vandaag de supersnelle roadster voor het eerst.

Uitdagen

Wie de familie Donkervoort, en dan hebben we het ook over de medewerkers van de sportwagenbouwer, kent, weet dat de heren en dames geen loze badge op hun modellen plakken. Achter elke toevoeging aan de naam zit een verhaal, zo ook bij de D8 GTO JD70. De zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort is weer een prachtige aanleiding om de lat voor de unieke autofabrikant een stukje hoger te leggen. Joop daagde zichzelf altijd uit en die gedachte uit zich ook in de D8 GTO JD70. De term JD70 duidt op enkele technische verbeteringen, geboren in het racehart van Denis, maar bedoeld voor zowel de straat- als circuitgebruik van de roadster.

Partikelfilters

De D8 GTO JD70 is geen versie waarvoor alle remmen zijn losgegooid. Donkervoort houdt zich aan alle overheidseisen als het gaat om de homologatie van de straatauto en levert zelfs een bijdrage aan het reduceren van de CO2-emissie. De sportwagen voldoet reeds aan de Euro6D-temp eisen -iets dat de Nederlandse sportwagenfabikant zélf heeft gerealiseerd- maar in deze nieuwste uitmonstering beschikt de roadster zelfs over partikelfilters! Donkervoort zou Donkervoort niet zijn als daar creatief gebruik van werd gemaakt, want de aanwezigheid van de geluiddempende roetfilters zorgde er weer voor dat op de D8 GTO JD70 een ingekort uitlaatsysteem kan worden toegepast. De uitlaat met aangepaste katalysatoren mondt nu net voor het achterwiel uit, zonder over de geluidsnormen heen te gaan. En een korter uitlaattraject scheelt bovendien gewicht.

EX-Core koolstofvezeltechniek

Op meerdere vlakken is gewicht gewonnen, zoals door gebruikelijke zaken als een lichtere accu en de reeds verkrijgbare wielen van carbon fibre, ook door de toepassing van EX-Core-koolstofvezeltechniek. Het in eigen beheer ontwikkelde fabricageconcept levert een belangrijke bijdrage aan de gewichtreductie. De 3,84 meter lange en 1,08 meter hoge D8 GTO JD70 weegt slechts 696 kg en kan optioneel zelfs tot 680 kg in wagengewicht zakken. Liefst 95% van alle bodypanelen zijn van koolstofvezel vervaardigd, waarvan de delen tegen een meerprijs van bijna 50 mille in naakt-carbon worden uitgevoerd.

Trouw aan handgeschakelde vijfbak

Vanuit het gewichtoogpunt blijft Donkervoort ook trouw aan de handgeschakelde vijfbak. Extra versnellingen maakt de transmissie zwaarder, een automaat weegt sowieso meer dan de 23 kg van de nu toegepaste vijfhandbak. Donkervoort heeft het binnenwerk van de bak aangepast met het oog op snellere acceleratietijden. Een langere eindoverbrenging moet ervoor zorgen dat voor de toerrijders het brandstofverbruik daalt. In samenwerking met Bosch is een rev-matching software ontwikkeld, voor zowel op- als terugschakelen.

Audi Sport-motor

Aan de transmissie koppelt de ruim 40-jarige autobouwer onveranderd de 2.480 cc vijfcilinder lijnmotor van Audi, goed voor een vermogen van 415 pk. Hij genereert een koppel van 520 Nm, dat van 1750 tot 6350 toeren per minuut voorhanden is. Mede door de aangepaste handbak sprint de D8 GTO JD70 in 2,7 tellen van stilstand naar 100 km/h. De 200 km/h-markering wordt na 7,7 tellen bereikt. De topsnelheid ligt op 280 km/h, maar is voor een Donkervoort irrelevant. Bij de geweldenaar uit Lelystad draait het om bochtsnelheden. Voor het eerst overschrijdt de D8 GTO meer dan 2G tijdens laterale acceleraties. Daartoe levert Donkervoort Nankang AR1-banden. Op vooras meten ze 17 inch, achter zijn ze 18 inch groot. Het daarachter schuilende remsysteem kan optioneel van Race-ABS worden voorzien.

Stuurbekrachtiging

Eveneens op de optielijst en daarmee een primeur voor de sportwagenfabrikant is stuurbekrachtiging. Natuurlijk is hier gekozen voor een lichtgewicht variant. Volgens het merk levert de electric power steering (EPS) veel voordeel tijdens het intensief rijden op het circuit. Autovisie beval de toepassing al enkele jaren geleden aan, toen een D8 GTO deelnemer was tijdens de jaarlijkse Autovisie Supertest. Met het aanbieden van stuurbekrachtiging doorbreekt het merk niet voor het eerst een kernwaarde, in de afgelopen jaren verschenen ook bijvoorbeeld ABS en airconditioning op de sportwagens. Joop keurde het gebruik van EPS goed.

Aerodynamische verbeteringen

De D8 GTO JD70 wijkt ook optisch van de overige GTO’s af. De aanpassingen komen ook nu weer voort uit aerodynamische verbeteringen. Meteen in het oog springen de louvres in de voorste cycle wings. Ze zijn aangebracht om de lucht tussen het spatbord en het wielen af te voeren, waardoor de aerodynamische lift en drag afnemen. De topsnelheid neemt zodoende toe. Aan de achterzijde monteert Donkervoort een dubbele diffuser, te meer door de toepassing van de sidepipes de uitlaateindstukken geen ruimte meer opeisen. De diffusor genereert 80 kg aan downforce, terwijl de hertekende neus en de kieuwen in de cycle wings voor 50 kg aan downforce realiseren.

Elektrische versie

Donkervoort bouwt de zeventig exemplaren verdeeld over 2020 en 2021. Daarna staat de volgende, nog niet aangekondigde stap gepland. Een hybride-uitvoering hoeft de liefhebber niet te verwachten, aangezien de Donkervoort-klant een verbrandingsmotor in een lichtgewicht sportwagen verwacht. Een volledig elektrische variant staat om dezelfde reden nog niet gepland. Dat de autobouwer er naar kijkt, mag duidelijk zijn. Nieuwe technologieën worden altijd uit nieuwsgierigheid gevolgd.