Innovatieve koolstofvezeltechnologie EX-CORE van Donkervoort wint subsidie
Donkervoort heeft met zijn methode voor de productie van carbon fiber componenten succesvol deelgenomen aan een subsidieprogramma van de Europese Unie. De sportwagenbouwer uit Lelystad is een van de vijftig Europese ondernemingen die geselecteerd is voor de European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-40-duik-in-de-prijslijst-foto-6.jpg)
In totaal hadden 2.300 bedrijven uit Europa zich ingeschreven. Vijftig daarvan zijn uitgekozen en krijgen subsidie voor hun innovatieve concept. Drie bedrijven komen uit Nederland, waarvan Donkervoort de enige uit de auto-industrie is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-kennisquiz-opening-zonder-logo.jpg)
Koolstofvezel componenten
Donkervoort Automobielen, dat dit jaar zijn veertigste verjaardag als autobouwer viert, werkt al sinds begin jaren negentig met koolstofvezel componenten. In de afgelopen tien jaar heeft het gebruik van het lichtgewicht materiaal een enorme vlucht genomen. Het bedrijf koos ervoor om de onderdelen in eigen beheer te ontwikkelen en vervaardigen. Donkervoort patenteerde vervolgens de koolstofvezelproductietechnologie onder de naam EX-CORE.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-40-duik-in-de-prijslijst-foto-2.jpg)
Single shot
EX-CORE is een unieke single shot productiemethode van koolstof componenten. Focus ligt daarbij op het maken van lichtere én sterkere koolstofcomponenten in bovendien een zo kort mogelijke productietijd. De techniek moet daarbij niet de bewegingsvrijheid op het gebied van design in de weg staan. De D8 GTO beschikt over bijvoorbeeld deuren die volgens de productietechnologie zijn vervaardigd. De deur, het scharnier, de binnen- en buitenschaal én de schuimkern worden door EX-CORE in één keer geproduceerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-40-duik-in-de-prijslijst-foto-1.jpg)
Reductie
Dat Donkervoort de subsidie heeft ontvangen komt mede door de lagere emissie-eisen die de Europese Unie eist. “Een lager gewicht draagt zijn steentje bij aan de reductie van de uitstoot. De auto-industrie zoekt dan ook naar methodes om gewicht te kunnen besparen. Horizon 2020 van de Europese Commissie stimuleert en ondersteunt vooruitstrevende ondernemingen om unieke innovaties sneller op de markt te brengen en als zodanig snellere groei te stimuleren”, aldus Donkervoort.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
F1-auto’s klinken volgens Max Verstappen als ‘stofzuigers’, maar er is hoop
-
Deze goedkope aanstaande klassiekers zijn een goede investering
-
Ruim 100.000 Nederlandse BMW-rijders mogelijk recht op schadevergoeding
-
Robot van Xpeng lijkt zoveel op een vrouw dat ingenieurs been moeten openknippen op podium
-
V12-supercar is lichter dan Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?