Innovatieve koolstofvezeltechnologie EX-CORE van Donkervoort wint subsidie
![donkervoort d8 gto 40 duik in de prijslijst foto 2](https://img.autovisie.nl/images/4A8HdF3gurrJj3JwuqdWVEgMMbM=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-40-duik-in-de-prijslijst-foto-2.jpg)
Donkervoort heeft met zijn methode voor de productie van carbon fiber componenten succesvol deelgenomen aan een subsidieprogramma van de Europese Unie. De sportwagenbouwer uit Lelystad is een van de vijftig Europese ondernemingen die geselecteerd is voor de European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies.
![donkervoort d8 gto 40 duik in de prijslijst foto 6](https://img.autovisie.nl/images/n9PV4_q-Dx7F0i8c58sMHIG_ffs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-40-duik-in-de-prijslijst-foto-6.jpg)
In totaal hadden 2.300 bedrijven uit Europa zich ingeschreven. Vijftig daarvan zijn uitgekozen en krijgen subsidie voor hun innovatieve concept. Drie bedrijven komen uit Nederland, waarvan Donkervoort de enige uit de auto-industrie is.
Koolstofvezel componenten
Donkervoort Automobielen, dat dit jaar zijn veertigste verjaardag als autobouwer viert, werkt al sinds begin jaren negentig met koolstofvezel componenten. In de afgelopen tien jaar heeft het gebruik van het lichtgewicht materiaal een enorme vlucht genomen. Het bedrijf koos ervoor om de onderdelen in eigen beheer te ontwikkelen en vervaardigen. Donkervoort patenteerde vervolgens de koolstofvezelproductietechnologie onder de naam EX-CORE.
![donkervoort d8 gto 40 duik in de prijslijst foto 2](https://img.autovisie.nl/images/udg5RTcGPJz8raYZ1ob08-FzcF8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdonkervoort-d8-gto-40-duik-in-de-prijslijst-foto-2.jpg)
Single shot
EX-CORE is een unieke single shot productiemethode van koolstof componenten. Focus ligt daarbij op het maken van lichtere én sterkere koolstofcomponenten in bovendien een zo kort mogelijke productietijd. De techniek moet daarbij niet de bewegingsvrijheid op het gebied van design in de weg staan. De D8 GTO beschikt over bijvoorbeeld deuren die volgens de productietechnologie zijn vervaardigd. De deur, het scharnier, de binnen- en buitenschaal én de schuimkern worden door EX-CORE in één keer geproduceerd.
Reductie
Dat Donkervoort de subsidie heeft ontvangen komt mede door de lagere emissie-eisen die de Europese Unie eist. “Een lager gewicht draagt zijn steentje bij aan de reductie van de uitstoot. De auto-industrie zoekt dan ook naar methodes om gewicht te kunnen besparen. Horizon 2020 van de Europese Commissie stimuleert en ondersteunt vooruitstrevende ondernemingen om unieke innovaties sneller op de markt te brengen en als zodanig snellere groei te stimuleren”, aldus Donkervoort.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?