Wat komt er na de Donkervoort D8 GTO?

Een jaar of tien terug introduceerde Donkervoort zijn nieuwste creatie, de D8 GTO. Nu is het einde van de productlijn in zicht. De Individual Series markeert het einde van de GTO-familie.

Meer daarover wil Donkervoorts Managing Director Denis Donkervoort, zoon van grondlegger Joop, er overigens niet over kwijt. De vraag of de D8 GTO Individual Series het laatste model van de D8 GTO-familie is, beantwoordt hij kort: “Ja. Volgende vraag.”

Introductiejaar 2019

Donkervoort introduceert de D8 GTO Individual Series als vervanger van de GTO JD70. Van laatstgenoemde model is net het laatste exemplaar gebouwd. Slechts 70 stuks zagen het levenslicht, afgestemd op de leeftijd van Joop Donkervoort in het introductiejaar 2019. De productie richt zich nu op de Individual Series. Hoeveel exemplaren Donkervoort ervan maakt en over welke tijdsperiode, laat het merk niet los.

Lager gewicht en sneller opladen

Wat gaat erna komen, is de vraag. De fabrikant uit Lelystad wil er het volgende over kwijt: “We zien nog geen eenduidige oplossing voor de ideale aandrijflijn. Als je een elektrische auto zou kunnen maken met een batterij die lichter was en sneller zou opladen, dan is dat een goede oplossing. Stel dat je vijftien tot twintig rondes op een mooi circuit kunt rijden, met een auto die niet veel zwaarder is dan nu — dan kunnen we vasthouden aan al onze ideeën omtrent wegligging, rondetijden en duurzaamheid”, zo legt Denis uit.

Supercondensator

Hij vervolgt: “Er zou ook een combinatie kunnen zijn van een verbrandingsmotor met een elektrische motor en een batterij of supercondensator. Dan zouden er twee verschillende aandrijflijnen zijn, met verschillende prijsniveaus. Maar er zijn ook synthetische brandstoffen die het onderzoeken waard zijn, waardoor verbrandingsmotoren levensvatbaar blijven. Wij zijn Donkervoort en we gaan altijd vooruit. Het liefst tegen de stroming in. Natuurlijk kunnen we dat.”

Lage uitstoot

Volgens de Managing Director komt vanuit de klantenkring nog geen directe vraag naar een elektrische sportwagen. “Onze klanten zijn er duidelijk over, ze hebben voor nu meer interesse in de vijfcilinder. Ze zoeken nu het nog kan de pure emotie van die benzinemotor, voordat de toekomst andere dingen brengt. Onze ultralichtgewicht auto’s rijden doorgaans geen dertigduizend kilometer per jaar, dus de uitstoot van een Donkervoort is toch al laag. Niet alleen door de relatief bescheiden kilometrage, maar ook door het lage gewicht. Vergeleken met onze concurrenten is het voor ons eenvoudiger om een lage CO2-uitstoot te behalen. Als je auto vijftien- of zestienhonderd kilogram weegt, dan moet je wel hybrides maken om aan de emissienormen te voldoen.”

Audi Sport en Abt

Donkervoort heeft voor de huidige krachtbronnen een innige en unieke band met Audi Sport en Abt. De ontwikkelingsafdeling van de Nederlandse autofabrikant werkt samen met de twee Zuid-Duitse partijen, waar de motoren voor de open sportwagens worden gemaakt. ”We werken al tien jaar met de vijfcilinder van Audi Sport, dus die kennen we inmiddels van binnen en van buiten. Onze technici weten hoe ze er het beste uit kunnen halen.” Voor de Individual Series is nu het maximum bereikt. De krachtbron begon ooit als 380 pk-versie, waarvan een 340 pk sterke uitvoering volgde. In werkelijkheid leverde de krachtigste versie 400 pk, waaruit later onder andere 415 pk werd geput.

In zijn nieuwste specificatie is de krachtbron goed voor 435 pk. Let wel, de auto weegt rond de 700 kg! “Op dit moment is dit het maximale. Op dit moment. We kijken naar meer dan de prestaties in rechte lijn. We houden ons ook bezig met het geluid, trillingen, de gasrespons en de duurzaamheid van de motor, die jarenlang bestand moet kunnen zijn tegen rijden op de weg en op het circuit. Binnen die paramaters is dit het maximale vermogen dat we uit de motor kunnen halen”, aldus Denis.