De allerlaatste Donkervoort D8 GTO, de Individual Series
Na onder andere de Bilsterberg-editie, de GTO-40 en de onlangs afgeronde JD70-productierun lanceert Donkervoort wederom een speciale uitvoering van de D8 GTO. De editie heet Individual Series. Hij komt precies tien jaar na de lancering van de GTO, maar markeert juist het einde van de D8 GTO-familie.
Het einde is in zicht voor de huidige D8 GTO. Voor de allerlaatste keer brengt de Nederlandse sportwagenbouwer een doorontwikkeling van zijn spectaculaire roadster. Na de editie ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de autofabrikant en de zeventigste verjaardag van grondlegger Joop, is er nu geen mijlpaal te vieren. De techneuten uit Lelystad brengen gewoon een rappere en potentere versie, omdat het kan. Toch ligt de focus niet specifiek op het prestatieniveau van de D8 GTO. Denis en zijn team benadrukken de personaliseringsmogelijkheden van de supercar.
Individuele inslag
Sowieso is een Donkervoort maatwerk. De handgebouwde roadsters worden geheel in overleg met de enthousiaste kopers samengesteld, waarna de gepersonaliseerde sportwagen een plaatje in het interieur krijgt met daarop de naam van de persoon die de open tweezitter heeft samengesteld. Voor de D8 GTO Individual Series gaat het merk weer een stap verder. Het laat de vastgestelde uitrustingspakketten los en laat de klant tot in detail kiezen voor de aankleding van de nieuwe automobiel. “Iedere Donkervoort-rijder heeft een sterk individuele inslag, dus we hebben een model ontwikkeld dat vrijwel onbeperkte mogelijkheden biedt. We boden altijd pakketten aan voor straatauto’s en trackday-auto’s — en dat doen we nog steeds — maar we vinden dat het nu tijd is om mensen zelf te laten beslissen hoeveel snelheid, comfort, design en stijl ze precies nodig hebben”, verklaart Donkervoorts managing director Denis Donkervoort.
Toergebruik of circuitrijden
Tot de mogelijkheden behoren comfortstoelen met geïntegreerde verwarming en carbon racestoelen, waarvoor de boutique-fabrikant verschillende kleuren, patronen materialen aanbiedt. Het gaat tevens om opties als instelbare elektronische stuurbekrachtiging, windscherm aan de bovenkant van het voorruitframe en extra isolatie. Alles is gericht op de verschillende doelen van de roadster. Is het toergebruik of circuitrijden? Voor wie nagenoeg dagelijks in de D8 GTO rijdt, kunnen zelfs een achteruitrijcamera, een radardetector, elektronische airconditioning en zelfs een telefoonhouder worden besteld.
Designverschillen terugdraaien
Het exterieur van de D8 GTO Individual Series is aangescherpt, waardoor de versie een herkenbare en unieke uitstraling krijgt. Zo zijn de ‘kegels’ aan de neus en motorkaplouvres verwijderd en bevindt het Donkervoort-logo naar de opvallende grille. Maar als de klant erom vraagt wijzigt Donkervoort het.
Bagageset
Het gaat verder dan louter de aankleding van de auto. Ook voor de chauffeur heeft Donkervoort specifieke accessoires, zoals een racepak in de kleurstelling van de auto, een gepersonaliseerde helm. Om in stijl de Donkervoort D8 GTO Individual Series te verlaten, staat zelfs een speciale bagageset op de prijslijst.
Opgevoerd tot 435 pk
In deze laatste gedaante van de D8 GTO is de Individual Series te bestellen met een maximum vermogen van 435 pk en een koppel van 570 Nm. De hogere motorprestaties komen voort uit een diepere samenwerking met motorsport- en tuningsbedrijf Abt, dat de door Audi Sport vervaardigde 2,5 liter vijfcilinder voor Donkervoort vervaardigd. Met het hogere vermogen boekte donkervoort tijdens de ontwikkelijngssessies een 11 km/h hogere top op het rechte stuk op Spa-Francorchamps, met een 1,4 seconde rappere rondetijd op het Belgische circuit. Als vergelijkingsmateriaal gebruikt Donkervoort de JD70. De fabrikant claimt dat 435 pk het maximum is dat de vijfcilinder kan leveren. De extra paardenkrachten komen voort uit de monatge van onder andere het koelsysteem, een verbeterde intercooler, nieuwe brandstofinjectoren en herschreven motorafstemming.
Donkervoort vraagt voor de D8 GTO Individual Series net geen twee ton, maar dat bedrag is exclusief BPM.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 2)