BYD gaat Tesla achterna en vindt grond voor Europese fabriek
Groot nieuws was het toen Elon Musk de eerste productielocatie van Tesla in Europa opende: Gigafactory Berlin-Brandenburg. Concurrent BYD is ook van plan de oversteek naar Europa te maken, maar kiest voor een ander land.
BYD heeft afgelopen dinsdag een overeenkomst getekend met de Hongaarse overheid. Het Chinese merk gaat namelijk in het land een grote fabriek bouwen.
Eerste Europese fabriek BYD
De eerste fabriek van BYD zal worden geopend in Szeged, niet te verwarren met het eiland Sziget bij Boedapest. De stad is de op twee na grootste van het land, ligt tegen de Servische en Roemeense grens en 1.000 kilometer van de Tesla-fabriek.
Hoe groot de fabriek exact wordt, is nog onduidelijk. Ongetwijfeld wordt het een flinke productiefaciliteit. BYD zegt dat er duizenden banen bijkomen door de fabriek.
Welke modellen het uit Hongarije zullen komen, is ook nog onduidelijk. Logischerwijs gaat het om de auto’s die ook in Europa leverbaar zijn: Seal, Seal U, Atto 3, Dolphin, Han, Tang en ETP3 (het bedrijfsbusje).
Niet de enige productielocatie
De productiefaciliteit in Hongarije is overigens niet de enige fabriek die BYD gaat bouwen. Zo is de productie in Oezbekistan net gestart en gaat er ook gebouwd worden in Brazilië. Lokaal produceren van auto’s kan (in de toekomst) veel voordelen opleveren. Er wordt immers meer en meer gesproken over handelsbarrières voor Chinese auto’s.
Elon Musk maakt het de concurrentie moeilijk: Tesla Model Y nóg goedkoper
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn